12 בדצמ׳ 2007

הפקת אנרגיה באמצעות השמש – דוד שמש


רקע

דוד שמש הוא קלאסי לישראל כמו במבה: הרבה ימי שמש בהירים, מעט עננות ותאוות מקלחות חמות שאינה יודעת שובע. הרעיון הפשוט והנהדר הזה תפס בארץ חזק וכיום הינו חלק בלתי נפרד מנוף המגורים. כ- 3% מצריכת החשמל בישראל נחסכת בעקבות השימוש בדודי השמש.

מבנה

דוד השמש מורכב מקולט שמש וממיכל לאגירת המים החמים. הקולט הינו מסגרת פח, הכוללת לוח שחור, צינורות קטנים למעבר מים ומכסה זכוכית. תפקיד הלוח השחור הוא להשתזף ולהתחמם מקרינת השמש המגיעה אליו. הוא מבודד בצידו האחורי על מנת למנוע את בריחת החום הנספג בו. הצינורות, המולחמים אל הלוח, עשויים אלומיניום [או חומר מוליך חום אחר] ומעבירים את החום ממנו אל המים הזורמים בהם. מעטה הזכוכית העליון מאפשר את מעבר קרינת השמש אל הקולט מחד ואת לכידת החום הנוצר מפגיעתה מאידך [הקורא הסקרן מופנה לפוסט המסביר על נושא החממה]. זהו כמובן הסבר מופשט ביותר וצריך להבין שדוד השמש הינו מערכת די מורכבת, הנשלטת ע"י פרמטרים חישוביים כמו תכונות הזכוכית, גודל המרווח בינה לבין הלוח, קוטר הצינורות, זווית ההצבה של הקולט ומזג האוויר השורר באותו היום. לא מזמן קראתי מונולוג רווי תוכחה, בו מלין דוד השמש על שיווקו עד היום כמתקן פח עלוב שתופס מקום על הגג. שמו המעודכן בטרנד הירוק, מערכת סולארית, משדר מורכבות ומוצא חן בעיניו יותר.

זרימה

דוד השמש הוא אכן מערכת גאונית. המים עוברים בו סירקולציה ללא חשמל. הרעיון מבוסס על כך שחימום המים בצינורות מקטין את משקלם הסגולי וגורם להם לעלות במעלה הצינור, בעוד המים הקרים באים מלמטה ותופסים את מקומם.

חימום

בדרך כלל, מגובה דוד השמש בגוף חשמלי על מנת לספק מים חמים גם בימים שהשמש אינה מחייכת כל-כך. חיסכון החשמל משימוש במערכת משולבת שכזו הינו משמעותי והשקעה בדוד שמש כיום תחזיר את עצמה לאחר כ- 5 שנים. עליית מחירי החשמל, המתרחשת כיום וצפויה להמשך גם בעתיד הקרוב, הופכת את ההשקעה למשתלמת עוד הרבה יותר. כדאי להתארגן על אחד כזה.

מידע נוסף

הרשת מוצפת במידע על דודי השמש. המשרד לאיכות הסביבה מפנה אותנו לאתר של רמי אריאלי לקבלת הסבר טוב בראשי פרקים. מאמר מעניין שמצאתי [מפברואר 1988] מרחיב עוד על הנושא. וגם ויקיפדיה, ממנה לקחתי את התמונה המופיעה מעלה, תחת רישיון CC כמובן.

9 תגובות:

אנונימי אמר/ה...

נשמע כמו משהו שכדאי למדינה לסבסד, או לפחות לאפשר הלוואות ייעודיות עם החזר בתשלומים ללא ריבית.

אנונימי אמר/ה...

צריך לנקות את הקולט כדי שהוא יקלוט ויהיה יותר טוב ולךא סתם בזבוז אבל בועד בית לא נותנים לי מפתח לגג אז חבל

אנונימי אמר/ה...

הי נתי
לדעתי הסיבסוד ע"י המדינה מן הסתם לא יקרה. הלוואות ייעודיות בתנאים נוחים הן פיתרון טוב מאוד ואני מפנה את הרעיון שלך לאמיתי - כותב ה"מכתבים לשר" הנאמן שלנו. לך תדע, אולי זה יתגלגל יפה ובעוד זמן מה תוכל להתגאות ברפורמה על שמך! ואתה אפילו לא רן ארז!

אנונימי אמר/ה...

הערה נכונה 1
חשיבות קריטית טמונה בנקיון של קולטי השמש. לכן חשוב לנקות אותן בתדירות שאינה נמוכה מידי - נגיד פעם בחודש.
ידיעה מטרידה 2
אתמול הגיעה לידיעתי שבשכונת רמת אביב (תל אביב) נמנעים מהתקנת דודי שמש על גגות הבניינים מתוקף איזה חוק אסתטי. אם למישהו יש מידע נוסף על כך אשמח לשמוע ממנו. אם יתברר הדבר כנכון אז יש פה שערורייה. במקרה זה נשלח את אמיתי כתבנו צמא הדם לראיין בצורה מגמתית ולצלם "תמונות קשות" מהשטח

צביצב אמר/ה...

אני מאוד אוהבת את דוד השמש, כן ירבו, אך יש לשדרג את מראהו במהירות האפשרית. תארו לכם שעל גגות העיר יהיו כל מיני מיכלים בעלי צורות שונות כמו קפסולה או בקבוק קוקה קולה ולמה שלא תנחת חללית קטנה על גג ביתנו. כמובן הכל יהיה בצבעים עליזים ודגלונים יתעופפו ברוח. וגגות העיר יהיו מקום שכיף לשהות בובערבים החמים, במקום להפעיל את המזגן.

Unknown אמר/ה...

חשוב לדעת לגבי דודי שמש שישנו חחוק משנות ה70 המחייבת כל בית בישראל להתקין דוד שמש ע"פ כללים מאוד מסויימים.

לגבי תיקון דודי שמש חשוב לקחת בעל מקצוע מוסמך ומומלץ.

דוד שמש אמר/ה...

לנו בבית הייתה בעיה תמידית עם דוד השמש. בדרך כלל הבעיה הייתה תמיד בקולטים, אבל הבעיה הראשית הייתה באנשי המקצוע שבאו לתקן את הדוד ולא היו ישרים, היו ממציאים בעיה שלא קשורה ויצאנו בנזקים כלכליים. לכן קודם כל חשוב למצוא בעל מקצוע ישר והגון.

http://sun-boiler.co.il/%D7%A6%D7%A8%D7%99%D7%9B%D7%AA-%D7%97%D7%A9%D7%9E%D7%9C-%D7%91%D7%9E%D7%97%D7%99%D7%A8%D7%99%D7%9D-%D7%A9%D7%A4%D7%95%D7%99%D7%99%D7%9D/ אמר/ה...

במדינה שופעת שמש כמו שלנו, התקנה דוד שמש הינו חובה כדי לחסוך בחשמל וגם על מנת לשמור על איכות הסביבה שלנו !

יוסי אבו אמר/ה...

הייתי רוצה לראות פאנלים סולאריים בשימוש רחב יותר מאשר רק לחמם לנו את המים. ייצור חשמל באמצעות אנרגיה סולארית יכול להיות מאוד יעיל במדינה שטופת השמש שלנו רק צריך את התשתיות הנכונות לשימוש יעיל באנרגיית השמש.