12 במרץ 2008

יש להם מושג ירוק: על הבלוגים הסביבתיים


בלוגים, או יומני רשת, כפי שחידשה זו האקדמיה ללשון לפני זמן קצר, הם אחד מהאמצעים להעביר מסרים שונים, ללא שיקולי פופולאריות ולחצים בהם נתונים גופי תקשורת מוסדיים. הירוקת השיווקית ששטפה את העיתונות העולמית והישראלית מונעת בעיקרה על ידי גורמים מסחריים שהבינו שירוק הוא טרנד שמוכר. החשיבות של הבלוגספרה הירוקה נעוצה בחופש מרייטינג ומלחצים של חברות שהמדיום מאפשר לה. לפחות פוטנציאלית, יכולים להתפרסם בה נושאים שירוקותם לא מביאה לתועלת כלכלית של בעלי המאה והדעה, ולעיתים אף סותרת אותה. גם לאיזוטריה הירוקה והסהרורית נמצא שם מקום, ולשמש אפיק ללב הקונצנזוס החמים. אפשרות נוספת, שעדיין איננה ממומשת כיום, היא שיתופי הפעולה האפשריים בין בלוגרים ירוקים לחברה האזרחית הירוקה בישראל. הסינרגיה הפוטנציאלית בין השניים (העברת מידע, פרסום והפצה של תכנים, פעילויות וחקיקה) יוכל לשרת את שני הצדיים ובייחוד את המטרה.

כמו טרנדים אחרים שאינם קשורים בביטחון מדיני, גם הטרנד הירוק הגיע אלינו באיחור מסוים, והבלוגים הירוקים יחד איתו. למעשה, הם אפילו הגיעו קצת אחרי זה. במושגים בוטניים, הבלוגספרה הירוקה בישראל היא לא יותר משתיל עם כמה עלעלים מבטיחים. חברים בה אנשים מעטים יחסית, עם קשרים רופפים יחסית זה עם זה ורובם המכריע גברים.

הנושא הסביבתי עצמו הוא רחב ומגוון ולכן הבלוגים בתחום מתפרסים על פני טווח נושאים שהקשר ביניהם רופף משהו. ממש כאן למטה, קיבצנו עבורכם את רשימת הבלוגים הירוקים בעברית [לפי סדר אלפאבתי] וכמה מילים על כל אחד מהם. הקריטריונים לבחירה היו בלוגים [ולא אתרים] שמתמקדים בנושאים סביבתיים. אם פספסנו כאן בלוג ישראלי ירקרק, נשמח אם תתגבבו אותנו ונוסיף אותו לבלוגרול שלנו.

אדום ירוק- הבלוג של חבר הכנסת דב חנין [וחברים]. אדום על שום הגישה הסוציאליסטית אותה חנין מקדם, והירוק אתם יודעים למה. חנין, שעמד עד לפני זמן לא רב בראש חיים וסביבה, ארגון הגג של הארגונים הסביבתיים בישראל, פועל כיום במרץ לקידום נושאים סביבתיים בכנסת ומקפיד לשלב את רובם המוחץ בתפיסת עולמו החברתית.

איתמר כהן – איתמר מקפיד לעסוק בשלל נושאים סביבתיים, ומעדיף אם אפשר להתנגח בכל הון ושלטון שנקרה בדרכו ומזהם את סביבתו. ספציפית, דומה שהנושא החביב עליו הוא השפעותיהם הסביבתיות של חברות ומפעלים בידי האחים עופר. בנוסף, הוא גם אוהד נלהב של אופניים ככלי תעבורה אלטרנטיבי, איתן הוא מפליג ברחבי הארץ והעולם.

אפקט הפרפר השחור- איל מורג, האיש מאחורי הפרפר, משחרר כבר יותר משנתיים ידיעות ודעות בענייני סביבה שונים, בראשם שנוי אקלים והתחממות גלובלית. אפקט הפרפר על שום אותה אמרה ידועה כי משק כנפיו של פרפר בצידו האחד של העולם עשויה להביא להתפרצות הר געש בצידו האחר ופליטת גזי חממה בצד אחד של העולם, יכולה להביא להמסת קרחוניו בצידו האחר. למורג בלוג נוסף, הנושא את אותו שם, בעל גרפיקה נעימה יותר, אך התכנים אינם זהים דומה כי על אף הגרפיקה מאירת העיניים של האחרון, הראשון מעודכן יותר.

בלוג השעה- הבלוג עלה לא מזמן לאוויר ושם את רוב כובד משקלו בנושא הרחב והשנוי במחלקות לפרקים של ההתחממות הגלובלית. הבלוג מקדם אירוע הולך ומתקרב, שעת כדור הארץ, שיחול בערב ה- 27 למרץ ובו תוחשך תל אביב לשעה, למען ההמונים יראו [ולא ירעו] כי גם אנחנו יכולים לתרום לקטנת ההתחממות הגלובלית.

חנן נסע ירוק- חנן לוי, כיום מאסטרנט במכון ויצמן, נוסע ירוק באמצעות אנרגיה ממקורות חלופיים. לוי הוא בעל קילומטראז' מפואר של ניסוי ותהייה בכל הקשור להפקת חשמל על ידי רוח. למעשה, לוי משתכשך ברוחות הרשת כבר מ- 2002, ו"חנן נסע ירוק" הוא ביתו השני ברשת, אליו עבר לפני כחצי שנה הישר מאתר הבית שלו.

לא ערוך- גילי סופר, האיש מאחורי לא ערוך, ואחד מהעיתונאים הבולטים בתחום הסביבתי בישראל, טוען בתוקף כי לא ערוך הוא אתרו האישי ואילו הבלוג שלו נמצא דווקא במסע אחר. אבל אם זה נראה כמו בלוג ומרגיש כמו בלוג, וזה גם אתר וגם אישי, זה בטח בלוג... בכל מקרה, ב"לא ערוך", גילי מפרסם שלל התנסויות אישיות וידיעות סביבתיות שיאפשרו לכם להישאר מעודכנים בנעשה בסביבה מזווית קצת אחרת.

סביבה פוליטיקה ומה שביניהם- דרור עזרא ממפלגת הירוקים, מנהל כבר יותר משלוש שנים בלוג שדן בענייני דיומא סביבתיים. בתוקף כהונתו כנציג מפלגה, לא פעם תמצאו שם מיני תבשילים שהוקדחו על שולחן הפוליטיקה המקומית והארצית ויספקו לכם פרספקטיבה מקומית וארצית בנושאים שונים, החל מפיתוח ותחבורה וכלה בשמירת חופי ים לציבור וחינוך סביבתי.

קלינטק: מים, אנרגיה, פסולת ואיכות אוויר- קלינטק כשמו כן הוא, טכנולוגיה נקייה [או לא מזהמת] המופקת למשל ממים, מרוח ואפילו מפסולת. באופן לא מפתיע לגמרי, הבלוג עוסק בנושאים אלו ממש ומביא חדשות ותובנות מהתחום שעלה על גל העסקים וההשקעות הירוקות וצומח במהירות הבזק.

Perpetual Watt- בימים כתיקונם, סאנדר קראקוביץ' כובש את ספסלי הטכניון. ביומן הרשת שלו מככבות אנרגיות חלופיות משלל סוגים, לצד מעקב אחר מחירי הנפט המאמירים, ולו רק כדי שנזכור שאנרגיה חלופית תהפוך בקרוב לכורח מציאות ולא ברירה אחת מיני רבות.

Green Prophet- חותם את הרשימה שלנו. בלוג קבוצתי על סוגיות ירוקות בישראל בשפה האנגלית. אתם יודעים, כך שאלו מאיתנו שהחליטו לוותר על לימודי השפה השמית עדיין יוכלו גם ליהנות. רק כמה חודשים באוויר, אבל בשפה קולחת מסקרים כותביו פעילות מקיימת בישראל. מומלץ לשלוח לדודות ולחברים בניכר שיוכלו להתרשם מישראל דרך העין הסביבתית.

ואה, כן, יש גם אותנו, ווסאבי- ירוק ועצבני, אבל אין הנחתום מעיד על עיסתו וגו'. תקוותינו היא שבשנה הבאה נוכל למצוא הרבה יותר מהבלוגים הירוקים ברחבי הרשת, מתהדרים בקישורים הדדיים, הפניות ושיתופי פעולה, וכמובן עוד הרבה מהכוח הנשי שקולו כמעט ואינו נשמע שם.

* התמונה צולמה ע"י kqedquest ושוחררה תחת רישיון CC

התפרסם לראשונה ב- ynet

תגובה 1:

יוסי אבו אמר/ה...

טוב לראות שלאנשים אכפת מהסביבה בייחוד בימינו כאשר שינוי האקלים המתמשך גורם לעליית רמת המים ולהתחממות גלובאלית. יש לפעול באופן בר-קיימא על מנת להשאיר משאבים וכדור בריא לדורות הבאים.