26 בפבר׳ 2008

תחבורה, בין שתי ערים


בניגוד למה שנהוג לחשוב, תל אביב פקוקה פחות מירושלים. הרבה פחות. אפשר לנסח את זה הפוך: ירושלים פקוקה הרבה יותר מתל אביב. זה בהתייחס לתחבורה בעיר עצמה ולא אליה וממנה, במקרה הזה תל אביב עדיין האלופה השלילית. את הסוד הזה יודע כל מי שבילה בירושלים זמן, וגילה כמה קשה לצלוח אותה עם אוטו. על מרכז העיר מרגיז רק לחשוב, אך למרבה הצער כל קווי אגד בעיר עוברים דרכו. ירושלים גם ברוכה/ארורה בכל מיני אירועים מחוללי פקקים, כמו ביקורים דיפלומטים ואירועים לאומיים או דתיים, אבל גם להוציא את אלה, נסיעה בתוך העיר, למרחק זהה, תיקח זמן רב יותר בירושלים מאשר בתל אביב באופן משמעותי.

סיבה ראשונה לכך ומשמעותית היא שבתל אביב התחבורה הציבורית נוחה פי כמה: קווי התחבורה מתוכננים יותר טוב, מגיעים יותר בתכיפות והם גם פחות עמוסים. אבל עיקר ההבדל בתל אביב הוא שיש קווים מסוימים שנוסעים עליהם גם מוניות שירות. המוניות הן ברכה שלא תאמן לתחבורה הציבורית. מדובר אמנם במספר קווים מועטים אך אלה הם קווים מבוקשים, על נתיבים מרכזיים מאד בעיר והמוניות מגיעות בתדירות עצומה, כמעט כל רגע, ומבטיחות תנועה מהירה מנקודה לנקודה בעיר. וכשמבטיחים לאזרח/לקוח שירות כמעט מידי, בזול ובמהירות, איזו סיבה יש להוציא את האוטו מהחנייה? למרבה הצער זה לא המצב בירושלים: מסיבות ששמורות אצל משרד התחבורה אין בבירת ישראל מוניות שירות. צריך להמתין, והרבה [ובקור...] לאוטובוס שיגיע, וגם אז סביר להניח שהוא יהיה עמוס. לכן, רבים מעדיפים פשוט לקנות אוטו, ומכאן הדרך לפקקים ובעיות חנייה קצרה. ווסאבי קוראים לשר התחבורה לעשות חשיבה מחודשת על העניין, לקחת כמה קווים ירושלמים שהם כל כך מבוקשים ועמוסים שלפעמים הנהג פשוט מוותר על תחנה, ולתגבר אותם עם מוניות שירות. אין מה לחשוש להכנסות של אגד בקווים האלה, הם ימשיכו להיות מלאים, רק קצת פחות והשירות בעיר ישתפר פלאים, אנשים יפתחו בטחון בתחבורה ציבורית, ינטשו את המכוניות ובקיצור: הגלגל יתחיל להסתובב בכיוון הנכון. אפשר גם להציע כמה קווים כאלה כאופציה: 6, 18, 31, 32 ו'חביב' הסטודנטים 19.
ועוד נתון מרגיז, נסיעה עירונית בדן תל אביב עולה
5.20, בירושלים, עיר ענייה בהרבה, נסיעה עולה 5.60. כרטיסיה של דן עולה 41.60, מחיר של 4.16 לנסיעה. כרטיסיה של אגד בירושלים עולה 44.80, מחיר של 4.48 לנסיעה. בשני המקרים יש הנחת כמות של 20%, אבל רק שתדעו שבמשך מספר שנים נמכרה בירושלים רק כרטיסיה של 11 ניקובים במחיר 55 שקלים, 5 שקלים לנסיעה והנחה רק של 10%, הרבה פחות אטרקטיבי. וכל אלה למה? לא ברור. יש ממש תחושה כאילו מישהו דואג להכנסות של אגד, תאגיד התחבורה היחיד בירושלים, בעוד בתל אביב מתחרות מספר חברות תחבורה על השוק. אולי הגיע הזמן לעשות מהפכה גם בבירה.

* התמונה צולמה ע"י FabioHofnik ושוחררה תחת רשיון CC






7 תגובות:

אנונימי אמר/ה...

אמיתי נגעת בנקודה מאוד מאוד חשובה לירושלמים. עפ"י תחושתי סוגיית הפקקים והתחבורה הציבורית הרעה בירושלים מהווה עוד סיבה משמעותית בסל הסיבות בגינן עוזבים כל כך הרבה את העיר. גם בעזיבתי האישית היתה לה חלק. בגלגול הרעיון לכיוון שר התחבורה צריך להדגיש כי גם החזרת האוכלוסייה הצעירה והתוססת (בוא נניח שאני צעיר ואתה תוסס) תקבל תנופה כשידאגו באופן רציני לתחבורה ציבורית בבירה.
אפשר לנסות לחקות את תל אביב אבל דבר אחד חשוב לזכור: בחיים לא נהיה כמו מכבי ושמעון מזרחי!!!

אנונימי אמר/ה...

אין לי אלא להסכים בעניין שערוריית ההבדלים במחירים בין ת"א לי-ם, ולהניח בצער מסוים, שנראה שיש קשר מסוים להעדר התחרותיות.
אני חושבת שכדאי לציין ולומר כי אתה מדבר על מערב העיר בלבד, מכיוון שבמזרחה של העיר [שחוברה לה יחדיו, ברור], ישנה תנועת מוניות שירות ענפה במיוחד.

אנונימי אמר/ה...

אני מאוד רוצה להאמין שזה רק עניין של זמן עד אשר תפתח תחרות אמיתית על מסלולי הבירה.

אנונימי אמר/ה...

איל-
זה נראה מוזר מידי שלא התפתחה תחרות כזו עד עכשיו, לא? זאת בזמן שבכל הארץ קווי התח"צ הופרטו כאילו אין מחר.
אני הייתי שמחה לשמוע איזה תשובה יותר או פחות עסיסית שתסביר קצת את העניין..

אנונימי אמר/ה...

אז מה, זה הפתרון שאתה מציע לבעיות התחבורה של ירושלים? כשסוף סוף יש עיר בארץ שאין בה את הביזיון הזה שמתאים אולי למדינות עולם שלישי (איפה במערב אירופה יש "מוניות שירות"?) אתה מציע שיכניסו את זה גם לשם?

אתה חושב שהתחבורה הציבורית בתל אביב טובה מזו שבירושלים? גם על זה לא הייתי חותם. ולא שהתח"צ בירושלים טובה מי יודע מה. אבל בתל אביב (ועל אחת כמה וכמה בפרבריה) התחבורה הציבורית ממש לא מציאה. בכלל, אי אפשר להשוות את תל אביב לירושלים כי הן בנויות בצורה שונה בתכלית. תל אביב היא למעשה מרכז של מטרופולין המאכלס פי 5-6 אנשים מהעיר עצמה. ירושלים, לעומת זאת היא עיר (יותר נכון - 3 ערים) שרוב פרבריה כלולים בתוך שטחה העצום. לכן אם משווים את הפקקים למשל, צריך להתייחס למטרופולין ולא רק לעיר שבמרכז (ואז תל אביב לוקחת בהליכה, שלא לומר בעמידה).

לגבי מרכז העיר - הייתי בטוח שבלוג ירוק כמו זה היה תומך בהתלהבות בתוכניות העיריה לצמצם את כניסות הרכב הפרטי ולהקל על האוטובוסים שם. התוצאה היא אכן פקקים בלתי נסבלים ל"פרייבטים" ומחסור במקומות חניה, אבל דווקא נוסעי האוטובוסים מרוויחים, כי בשני הרחובות הראשיים שבהם הם נוסעים (יפו וקינג ג'ורג') יש מסלולים בלעדיים לתחבורה ציבורית.

ובכלל, קשה לדבר היום על מצב התחבורה בעיר בלי לזכור שאנחנו רק באמצעו של תהליך (שנמשך יותר מדי זמן, אני יודע) שאמור להוביל אותנו לרכבת הקלה הראשונה בישראל. חלק מהקשיים (לא כולם) הם באמת זמניים. בכל אופן, קשה לי להאמין שדווקא מוניות שירות הן הפתרון. לדעתי הן יותר בעיה מפתרון.

בעניין המחיר אני מסכים איתך. רק רציתי לציין שגם בחיפה משלמים 5.60 על נסיעה עירונית, אלא ששם התחילו לאחרונה לעשות את זה "כמו באירופה", כלומר כרטיס אחד טוב לנסיעה למשך שעה שלמה, לא משנה כמה אוטובוסים החלפת. אין לי מושג למה לא מאמצים את השיטה הזאת בירושלים. זה בהחלט מרגיז.

אנונימי אמר/ה...

עוד משהו קטן: זאת תמימות די גדולה לחשוב שמחירי התחבורה הציבורית באמת מושפעים מהתחרות. האמת היא שמשרד התחבורה קובע את המחירים בכל מקום. כמובן יש אינטרסים שונים, אבל שוק חופשי זה לא.

יוסי אבו אמר/ה...

התחבורה בירושלים באמת בעייתית, במיוחד לרכבים ידניים עם כל העליות והפקקים. מעניין יהיה לבדוק באיזו עיר יש יותר פליטות של גזי חממה ירושלים או תל אביב.