7 באוק׳ 2007

הפקת אנרגיה מאשפה – חלק 2

הטמנת האשפה בקרקע

בפוסט הקודם הוצגה בקצרה בעיית הפסולת המוצקה בישראל, תוך נבירה פולשנית בתכולת האשפה שלנו ומיונה לפי רכיביה השונים. כיום נטמן חלקה המכריע של הפסולת המוצקה באדמה – באתרי הטמנה מוסדרים במקרה הטוב ובאתרי הטמנה פיראטיים במקרה הרע. הטמנת האשפה היא הפתרון הזול ביותר והקל ביותר מבחינה טכנולוגית. מה יהיה על הדורות הבאים? את זה עוד לא שואלים פה ברצינות, כי הטמנת זבל מאסיבית דינה כאונס הקרקע, וחסרונותיה רבים:

* זיהום מקורות מים – גשם יורד, שוטף את הפסולת ומחלחל בסופו של דבר אל מי התהום שבקרקע. בישראל, בה מצוקת המים הינה משמעותית, מי התהום הינם מקור חשוב מאוד למי שתייה.

* זיהום אוויר – שריפות הנגרמות באתרי ההטמנה מעלות לאוויר עשן ושאר מזהמים קשים. גם המשאיות, היוצאות ונכנסות לאתרי ההטמנה מדי יום ביומו, יוצרות זיהום אוויר.

* מפגע ריח – הריקבון ההמוני של שאריות האוכל שלנו אינו חס על סביבת המטמנה.

* מפגע אסטטי – שטח פתוח ויפה בעברו הופך לאחר תקופת הטמנה לפצע בנוף.

* מפגע בריאותי – התרבות מזיקים והפצת מחלות ע"י חולדות ושות'.

- סכנה מיידית מס' 1 – התמוטטות הר הזבל תוך חסימת נתיבי זרימת מים ותחבורה.

- סכנה מיידית מס' 2 – פיצוץ גז המתאן, הנוצר בלב המטמנה כתוצאה מהתפרקות הפסולת האורגנית בתנאי חוסר חמצן, ע"י ניצוץ כלשהוא.

- סכנה מיידית מס' 3 – הפרעת המוני הציפורים המקננות בהר הזבל לנתיבי טיסה הינה סכנה ממשית לחיי אדם. כניסת ציפור אל מנוע הטורבו עלולה לתקוע אותו או לחלופין לשבור חלק מהלהביו.

* מפגע רעש - משאיות יוצאות ונכנסות אל שטח המטמנה תוך לחיצות חוזרות ונשנות על הגז והברקס, ציוד כבד להרמת הפסולת כמו דחפורים רועשים ומנופים.

* תרומה לאפקט החממה – גז המתאן הינו גז חממה בעייתי עוד הרבה יותר מהפחמן הדו-חמצני.

* מצוקת קרקעות – עתודת הקרקעות עבור הדורות הבאים הולכת ומצטמצמת. בישראל הקטנה והצפופה זהו נושא רציני.

* עלות הובלת הפסולת – NIMBY אינו שם של דמות פיקסאר חדשה אלא ראשי התיבות באנגלית לביטוי "לא בחצר האחורית שלי". את אריזות הטבעול ובקבוקי השמפו שלי נא לקבור רחוק ממני ככל האפשר. העוול החברתי הנוצר מכך הוא הצטברות האשפה של העשירים בחצרם של מעוטי היכולת. העוול הסביבתי נוצר עקב הובלת הפסולת למרחקים גדלים והולכים. צריכת הדלק יקרה ומזהמת יותר וכבישי הגישה נשחקים ופקוקים יותר.

האם יש מנוס מהטמנת הפסולת בקרקע?

לא. בעולם המתקדם טומנים, אבל רק את מה שאין ברירה. ז"א שקבורת הפסולת בקרקע צריכה להיות התחנה הסופית לאחר צמצום נפחה למינימום האפשרי. בנוסף צריך תהליך ההטמנה להתבצע באופן מקצועי, תוך מתן מענה מקסימלי לכל הבעיות הסביבתיות השונות הכרוכות בו.


* התמונה צולמה ע"י Jason Schleifer ושוחררה תחת רישיון CC

3 תגובות:

אנונימי אמר/ה...

ווסאבים
אתם בהחלט מראים מקצועיות
אעביר לכל חבריי את הבשורה
ד"ר יוסי פחימה

אנונימי אמר/ה...

שלוש דרכים להלחם בזבל
reuse
reduce
recycle

אנונימי אמר/ה...

ד"ר פחימה,
תודות על המילים החמות, בשם חברי אני מביעה כאן הסמקה פומבית, מצפה ומחכה לביקורים ולתגובות שלך ושל חבריך...