11 באוג׳ 2010

כנס התייעלות אנרגטית, ת"א 2010

נציג גלי צה"ל, חייל צעיר, לחוץ ומתנשם, תקתק בלפטופ שלו וניווט בין עמוד הפייסבוק ועוד ארבעה צ'טים שונים. בכלל, הרבה מהנוכחים תקתקו בלפטופים, הציצו תדיר באייפון, שתו מים מינרליים מבקבוקים שהגיעו במשאית מרמת הגולן ורצו להשתין בקומת השירותים הנעימה של מכון האנרגיה והנפט. החבר הטוב של כולנו ביום כזה - המזגן.
השערות ברגליים סומרות. טמפרטורת המיזוג הבלתי נסבלת, באחד הימים החמים ביותר בהיסטוריה של מדינת ישראל, מוכוונת אנשים עם חליפות ונעלי עור. לבוא עם מכנסיים קצרים וסנדלים לכנסים האלה גובל בחוסר אחריות בריאותית. והרי לכם הצעד הבסיסי ביותר להתייעלות אנרגטית בארץ מזרח תיכונית. כזה שפירמת רואי החשבון (שבחסותה התקיים הכנס) יכלה להציג במצגת פאוור-פוינט יהירה ומפוארת: המהלך שחסך למשק מאות מיליונים: שינוי קוד הלבוש, או יותר נכון - הסרה שלו.
אם להתחיל בקטן - כל עובדי המגזר הציבורי עוברים בקיץ לסנדלים וקצר. ביפן, שם הוחלט על קיבוע טמפרטורת המזגן על 25 מעלות, העובדים פשוט התאימו את עצמם. זה עובד וזה חוסך מיליארדים. חליפה ועניבה זה גם ככה הכי המאה שעברה. סנדלים וקצר זה פשוט הרבה הרבה יותר כיף. האם עדיף להגיע לפגישה חשובה מזיע עם כתמים בבית השחי, או שמא יבש ורענן?
זה לא יקרה... בדיוק כפי שקמפיין הטלוויזיה של רשות המים לעולם לא יעז לבקש מהציבור לחדול כליל מהורדת המים אחרי שמשתינים. מדוע המסרים האלה לא עוברים מסך? האם יש כאן קשר לממון ושליטה בהמונים?
וזהו לב העניין בתחום הנקרא חיסכון (או שימור) אנרגיה: בבסיסו עומדים עקרונות פשוטים וצנועים, כל כך צנועים שהם מפרים את הקודים הפתטיים שהחברה המערבית גזרה על עצמה. השם הביורוקרטי - "התייעלות אנרגטית" - הוענק לו על מנת להבהיר לאיש הקטן שהדבר אינו בשליטתו, אלא כרוך במהלכים מורכבים של אנשי מקצוע.
התפשט, סעי באופניים או בתחבורה ציבורית, פתח חלון, כבי את האור, למה 16 מעלות? אתה לא רואה שקר לה? מה אתה בפינלנד?




* התמונה נלקחה ברישיון, באדיבות Kyu.      

4 תגובות:

אנונימי אמר/ה...

צודק 100%
יופי של פוסט.
אמיר

געש אמר/ה...

חמודי, הבעיה שלך שאתה לא פרקטי.

אתה לא יכול לשכנע אנשים להיות ספרטניים. אם תיתן לאנשים פתרונות פרקטיים, הם ישמחו ליישם אותם. למשל בגבעתיים העיריה הציבה בבניינים פחים מיוחדים לניירות, וכל האזרחים שמחים לזרוק לשם ניירות.

אבל אף אחד לא ירצה להיות ספרטני. ואם תבקש מאנשים לא להוריד את המים אחרי שהם השתינו, אז אף אחד לא יסתכל עליך ברצינות ("אוי. כל המשפחה השתינה ונורא מסריח בשירותים. שנוריד את המים? לא נורא.. נחכה שמישהו יחרבן").

אחינו אמר/ה...

וואלה, באמת שנהנתי לקרוא מרוב הסכמה עם כל מילה!

psyoni ציוני אמר/ה...

זה שיא הפרקטיות. פשוט חונכנו שמה שנדמה לכולם שזה פרקטי - זה פרקטי, אבל בבירור שלא.
רק שאף אחד\ת לא מעז\ה לאמר זאת כי הוא\היא לא רוצה להיות מהראשונות שמסירים את העניבה ומעדיף במקום זה להכניס עוד קצת אלומיניום לגוף.
החשבון חשמל בביתי הוא 25ש"ח לחודש פר-אדם ואני עדיין מתקלח פעמיים ביום. מה החשבון חשמל בביתכם פר אדם לחודש?
מספיק שתרשמו את זה על המקרר ותראו אותו צונח ב-10% תוך חודשיים - בגלל המודעות.
כנראה שאני לא שפוי, אבל אם תכפילו אותי פי 6 ביליון לא תצתרכו 6 כדורי ארץ.
.
.
.
שלום שמי יוני ציוני ואני מתייעליסט.
בחושך, כשאף אחד לא מסתכל, אני משתין בגינה במקום באסלה.