28 ביולי 2010

מהיר בעיר - ככה זזים בעיר / שרון מלכי*

אפרופו כתם הנפט של BP, שנים מהכתמים הגדולים שדבקו בתל אביב הם חניה ופקקים. תודו שנמאס לכם מהפקקים, תודו שנמאס לכם לא פחות מלחפש חניה. עמידה בפקקים וחיפוש חניה הם גם שניים מהגורמים המובילים ביצירת זיהום אוויר מכלי רכב. עד כאן החדשות הרעות ומכאן לחדשות הטובות, יש פתרון!

עיר לכולנו זיהתה את הבעיות האלה בבחירות המקומיות ב- 2008 והבטיחה להלחם למען פתרונן. כעת הצטרפו אליה קואליציה של ארגונים כדי להציג את הפתרון למשבר התחבורה של תל אביב-יפו: מהיר בעיר.

הפתרון שמציעה התוכנית של מהיר בעיר פשוט מעין כמותו: אוטובוסים שנוסעים על נתיבים בלעדיים, מקבלים זכות קדימה ברמזורים, יחד עם מערכת מכירת כרטיסים לפני העליה לאוטובוס. אוטובוסים שפועלים בתדירות גבוהה (כל 3 דקות), מי שעומדת בתחנה תראה בשלט אלקטרוני מתי בדיוק יגיע האוטבוס הבא (והוא יגיע בזמן בדיוק, כי הרי הוא לא מחכה בפקקים). בקיצור, רכבת קלה על גלגלים ולא על מסילה- כי למי יש זמן לחכות עוד 20 שנה?! זה עובד בכל מיני מקומות בעולם, זה יעבוד גם אצלנו.

עם רצון פוליטי במקום הנכון (מי אמר רון חולדאי?) התוכנית הזו תאפשר לנו תוך שנתיים מהיום לזוז אחרת, תסתכלו בסרטון החדש מבית היוצר של מהיר בעיר** כדי לראות את העתיד:


רוצים לגרום לזה לקרות? כנסו לאתר וחתמו על העצומה, תלו שלט הזדהות על המרפסת, צאו איתנו לרחוב ויש עוד כמה דברים קטנים שתוכלו לעשות כדי שנוכל להוציא את גוש דן מהפקקים ומסיוט החניות.

* שרון מלכי היא פעילה בעיר לכולנו והתפארה בעבר בתואר הנחשק של כותבת קבועה בווסאבי
** העוסקים במלאכת יצירת הסרטון: בימוי- דניאל אדר, משחק- נועה גולן, תסריט- איתי מאירסון, עזרה הטכנית- עודד בג'יו, הפקה- קרן סימון

3 תגובות:

אנונימי אמר/ה...

לא הבנתי איך הפתרון ישפיע על מקומות החניה

שרון מלכי אמר/ה...

הפתרון ישפיע על מקומות החניה בכך שבעלי רכבים כיום יוותרו על הרכב, כי בפעם הראשונה בתולדות העיר תהיה להם חלופה ראויה.
משמעות הדבר של עם פחות מכוניות בעיר ופחות מכוניות שנכנסות אליה מידי יום, הנה הקלה משמעותית במציאת חניה, לאלו שמסיבותיהם יהיה חשוב להם להשאיר את הרכב הפרטי.

האזרח דרור אמר/ה...

רוב התושבים של מרכז תל אביב והצפון הישן מתניידים , נכון ל-2008 , לא במכונית פרטית - אלא בשילוב של הליכה ברגל, תחבורה ציבורית ואופניים, רק 35% מתשמשים ברכב כדי להגיע לעבודה , מתוכם 5% לוקחים טרמפ עם נהג אחר (הנתונים מתוך מדגם הלמ"ס הארצי).

ככה שרוב המכוניות שיש בתל אביב הם של אנשים מחוצה לה. תחבורה ציבורית טובה תיתן להם ולתושבים בשכונות הפריפרייה (לדוגמה רמת אביב) את היכולת להגיע ללא הרכב הפרטי - בצורה מהירה יותר מאשר היום.