10 באפר׳ 2008

הפקת אנרגיה באמצעות הרוח

רקע

על ציר התופעות האקלימיות, הרוח ממוקמת בין השמש לגלים. כפי שהוסבר בפוסט אחר, מקור הרוח הוא בשמש ותוצאת זרימתה על פני המים הינה גלים. גם על הסקאלה של צפיפות האנרגיה היחס הזה מתקיים. השמש היא מקור החיים על פני כדור-הארץ. קרינתה מגיעה כמעט לכל מקום, אך פיזור הקרינה מקשה על תהליך הפיכתה לאנרגיה זמינה (לדוגמא חשמל). הפיכת הגלים לחשמל טבעית יותר, אך ניצולם מוגבל לשטחי הים בלבד. הרוח נמצאת גם ביבשה וגם בים, גם ביום וגם בלילה. היא לא תפרק את עצמותיך כגל מתנפץ אך כאשר היא בגבך, היא תוכל לסייע לך לשבור את שיאך האישי בריצות קצרות. בלי שום חומרים אסורים!

טכניקה

ניצול הרוח מתבצע בעזרת טורבינות רוח. כפות הטורבינה [בדרך כלל שלוש] עלולות להיות אדירות מימדים [בטורבינות הגדולות בעולם מגיע אורך הכף ל- 60 מטר] ומטרתן לספוג את אנרגיית הרוח ולהמירה לתנועה סיבובית. מהירות הכפות אינה גבוהה, אך על ידי מערכת גלגלי שיניים ניתן להתאימה לזו הדרושה עבור גנראטור מייצר חשמל. גבול היכולת העליון של כל טורבינה, לניצול אנרגיית הרוח העוברת דרכה, הינו תיאורטי ועומד על 59% בלבד. זאת אומרת שגם הטורבינה הטובה ביותר לא תדע לתפוס כ- 40% מכוחו של האוויר המגיע מולה. זהו חוק של פיזיקאי גרמני ולכן מי אנחנו שנתווכח.

תעשיית אנרגיית הרוח היא הבשלה ביותר כיום בתחום האנרגיה החלופית וזאת משום הפשטות היחסית בהמרת האנרגיה לחשמל. דולר, יורו, סקנדינאבים צעירים, ציפורים ועטלפים מתערבבים בה יחדיו.

איך עושים זאת נכון?

צריך לשאול את הדנים. כבר בשנות השבעים הם הבינו שהרבה רוח זה טוב. על מנת לשמר את אורח החיים הכפרי במדינה, הציעה הממשלה סבסוד עבור טורבינות רוח למשקים המרוחקים. מכרזים הוצאו, פיתוחים הואצו והרוח יצרה מהפכה אנרגטית במדינה. כ – 20% (!!!) מצריכת החשמל של דנמרק מסופקת כיום ע"י הרוח, כ – 20,000 מתפרנסים ממנה, מיליארדי יורו מתעופפים בעזרתה היישר לקופת המדינה. כיום שולטים הדנים בשוק אנרגיית הרוח בעולם והמהפכה הירוקה עוד רק בחיתוליה. שפע של אנרגיה מתחדשת אינו מאפיין את דנמרק בלבד. במדינה אחרת, בסדר גודל דומה, לא ברור אם יש יותר שמש או יותר מוחות ליחידת שטח. האם יכלה גם היא להיות המעצמה הירוקה הבאה? האם התבוסה 0:5 לדנמרק ב – 1999, על הדשא הירוק ברמת גן, ניסתה להגיד לנו משהו?

בארץ

חווה של טורבינות רוח מסתובבות זה דבר די מרשים. לאחרונה פורסם, שבעתיד נראה 50 מגה-וואט כאלה בערבה. הפרמיות מהמדינה קיימות, אך הבירוקרטיה המפורסמת תדאג לעכב את הפרויקט בכמה שנים טובות. עד אז כדאי לנסוע לרמת הגולן, לראות 6 מגה-וואט בפעולה.

באינטרנט

למרות ובגלל המידע האינסופי ברשת, כדאי להתחיל קודם כל בויקיפדיה העברית והאנגלית. מידע פופולארי בעברית מצוי פה, אך האתר המסביר בצורה הטובה ביותר את הטכנולוגיה הוא HowStuffWorks. מידע כלכלי וסביבתי קיים בכמה מהבלוגים המקושרים ל- ווסאבי. הנזק שגורמות טורבינות הרוח לסביבה הינו ידוע אך היקפו עדיין שנוי במחלוקת.

* התמונה לקוחה מתוך האתר המקושר פה.




3 תגובות:

Unknown אמר/ה...

חסכון באנרגיה

Ted Bayers אמר/ה...

Hi,

I have made an interesting review on how to build solar panels yourself.

You're welcome to read my review at My Blog.

Regards,

Ted Bayers

מה זה מתווה הגז אמר/ה...

הפקת אנרגיה מהרוח אמנם לא מזיקה לסביבה אך מיועדת למקומות בעלי הרבה שטח ולא מדינות צפופות כמו ישראל. תושבים שחיים ליד טורבינות אלו מתלוננים רבות על המפגעים.