18 במרץ 2008

זה בטוח?


זהירות: הפוסט הבא הוא על פוליסות ביטוח. לפני כמה שנים, אולי אתם זוכרים, רץ קמפיין לביטוח רכב 'פר קילומטר'. לא נסעת לא שילמת היה הסלוגן. אם אני זוכר דב נבון מגיע בפרסומת לכניסה לגן החיות ומבקש לקנות כרטיס רק כדי לראות את הפיל. הקופאי, מנשה נוי, מסביר לו שזה בלתי אפשרי. אפשר להעמיק ולקרוא קצת על היוזמה הביטוחית הזאת כאן. בכל מקרה, התוכנית שהושקה ברעש גדול בתחילת 2005 על-ידי חברת הביטוח אריה וחברת הדלק פז נגנזה כבר במאי אותה השנה. הסתבר שהייתה בעיה לעקוב אחרי הקילומטראז' של הלקוחות רק דרך הספידו-מטר של הרכב.

אבל הביטוח פר, חי ונושם במדינות אחרות. הנה באנגליה מצאו פתרון יותר מודרני וכדי לחשב את צריכת המיילים מתקינים ללקוח על חשבון החברה מערכת GPS שגם מונה את הקילומטראז' ומדווחת אותו לחברת הביטוח. אותה חברה בריטית, שהיא אגב הגדולה במדינה בביטוחי חיים, מציעה את אותו ביטוח `Pay As You Drive`, שהוא מותג רשום שלה, גם בארה"ב. הויקיפדיה יודעת להרחיב שיש גם פוליסה כזאת ביפן ובקנדה. בהולנד יש גם פתרון ביטוחי כזה ויש אפילו חברה ישראלית, יצרנית מודולים סלולרים שמספקת אותן לחברות הביטוח בהולנד. המודול מחובר למד הקילומטר ושולח מידע לחברה המבטחת. אגב, מחירי המודולים הסלולרים הולכים וצונחים. עוד שמעתי שבמדינת דרום אפריקה הביטוח כלול במחיר הדלק [!], כך האוטו תמיד מבוטח והביטוח הוא לפי הנסועה [שהיא המילה העברית לקילומטראז']. ואת כל זה סיפרנו למה? כי ביטוחים לפי נסועה הם גם מאד ירוקים. הם מעודדים נסיעה פחותה ומתאימים בעיקר לעירונים, שרוצים להחזיק אוטו אבל לנסוע בו לטיולים בסופ"ש או לאמא ואבא פעם בכמה זמן, 'אבל אם ממילא משלמים ביטוח מקיף כל-כך יקר בתשלום שנתי לא חבל....' מאותה הסיבה זה גם מאד צרכני לקדם ביטוחים שכאלה.

ווסאבי קוראים לחברות הביטוח, למשרד התחבורה ולמפקח על הביטוח לבחון מחדש את המודל, לאור ההתפתחויות הטכנולוגיות שמקלות על יישום המודל, ולהחזיר אותו לחיים בישראל.

* התמונה צולמה ע"י net_efekt`s ושוחררה תחת רישיון CC



5 תגובות:

אנונימי אמר/ה...

אמיתי, נראה לי שהתבלבלת. אם ביטוחים לפי נסועה טובים למשתמש הקטן, העירוני, זה שנוסע פעם ב, אז זה אומר שלמשתמש הקטן יש עכשיו יותר סיבות להחזיק רכב ופחות סיבות, לכן, להשתמש באופן בלעדי בתחבורה ציבורית.
ההגיון שלי אומר לי, לכן, שביטוח לפי נסועה מעודד את תפוצת כלי הרכב ולכן הוא אנטי- ירוק, או לכל הפחות, ירוק- ניטראלי.
איתמר

אנונימי אמר/ה...

אני נאלץ לא להסכים, זה ידחוף מאוד את עניין הCARPOOL במקומות העבודה עם ובלי הליסינג וזה רק יעודד אותי לקחת תחבורה ציבורית במקרים שהאוטו שלי לא נחוץ ליום העבודה הספציפי.

אנונימי אמר/ה...
תגובה זו הוסרה על ידי מנהל המערכת.
אנונימי אמר/ה...

להתקין ברכב שלי משדר GPS, שמאפשר לחברת הביטוח לדעת בכל רגע איפה אני נמצא, זה לא פתרון לגיטימי. זה ממש stalking לשמו.

יואב דדון אמר/ה...

אני מאוד בעד הצעה לביטוח רכב לפי קילומטראג'. ככה ככל שאני נוסע פחות אני משלם פחות מה שיגרום לי ואני בטוח שעוד לרבים אחרים להשתמש פחות ברכב שלהם ככה גם חוסכים וגם מורידים קצת עומס מהכבישים במדינה!