29 בינו׳ 2008

עיגול הקו הצרכני - מיחזור מוצרי אלקטרוניקה

ב"סיפור על דברים" [ביידיש זה נשמע יותר טוב] אנני ליאונרד, מומחית סביבתית נמרצת, תספר לכם בשפה פשוטה ונהירה כי דפוסי הצריכה שלנו חייבים להשתנות. לדבריה, השינוי צריך להתרחש הן בהיקף והן בצורה. ראשית, אומרת ליאונרד, עלינו לצמצם את היקף ואופי הצרכנות ושנית, עלינו לעבור מהמודל הקווי של צריכה, שבסופו נערמות כמויות בלתי נתפסות ובלתי מתקלות של פסולת, אל מודל מעגלי, בו ניתן לעשות שימוש חוזר בחלק ניכר מהמרכיבים בהם השתמשנו. עבור רבים מכם, דבריה לא יהוו חידוש גדול, אבל בהירות ההסבר וחינניותו לגמרי שווים את זה.

אזהרת שימוש: הסרטון אמריקנוצנטרי, אבל בסופו של יום, השורות התחתונות רלוונטיות גם עבורנו. והרי השורות התחתונות זה מה שחשוב לא?

את הסרטון [בן 20 הדקות] ליאונרד פותחת עם אייפוד ושואלת אותנו אם אנחנו יודעים מאיפה הוא מגיע ולאן הוא הולך כשאנו זורקים אותו. כבר בסוף 2006, ארגון גרינפיס סיפר לנו שהתפוח של אפל, יצרנית האייפוד, לא כל כך ירוק. למעשה, אומרים בגרינפיס, ההנאה שלנו ממכשירים כגון אייפוד, אייפון ודומיהם כרוכה בעלויות ייצור והטמנה של מיני מתכות כבדות ורעילות שאפל מכניסה למכשיריה. אפל כמובן אינה לבד, והשימוש במתכות כבדות ושאר חומרים רעילים נוספים מאפיין את מרבית תעשיית האלקטרוניקה. כך, בעידן של השתמשו והשליכו, בעיית זיהום הקרקע כתוצאה מהשלכת מוצרי אלקטרוניקה הולכת ומחריפה.

פתרון חלקי לפיזור המתכות הכבדות "ולעיגול" מודל הצריכה אפשר למצוא אצל סנונית מיחזור, חברה ישראלית צעירה ובועטת, שמתמחה באיסוף מוצרי אלקטרוניקה, מהם בחרנו להיפרד כידידים. בכך, יש לנו הזדמנות להרים תרומה צנועה ליצירת מודל צריכה מעגלי [עליו מספרת ליאונרד] ולחסוך כמה מתכות כבדות מהקרקע עליה אנו חיים. בין היתר, תוכלו למצוא באתר רשימת קשר שתודיע לכם מתי סיירת האלקטרוניקה הירוקה מגיעה לאזורכם ואם במקרה איתרה מזלכם ואתם עובדים עבור ארגון כלשהו או מוסד ציבורי, אז אתם מוזמנים להפיץ את הבשורה גם להם, כי הסנונית תשמח לבוא ולאסוף לא רק מאנשים פרטיים, אלא גם מארגונים ומוסדות.

* התמונה צולמה ע"י Ann Althouse ושוחררה תחת רישיון CC

3 תגובות:

אנונימי אמר/ה...

תוכלי להרחיב מה הנזק שנגרם מהפסולת האלקט'? האם זה בגלל הסוללות או משהו אחר? זה לא באחריות העירייה לפנות?

אנונימי אמר/ה...

אנונימי\ת יקר\ה
אני מתנצלת על התגובה המאוחרת.
בעניין הנזקים האפשריים לסביבה, אפשר לקרוא את ההסבר הדי נהיר של ויקי:

http://en.wikipedia.org/wiki/Electronic_waste#Problems

בעניין העיריה: העירייה אכן אחראית על פינוי פסולת מהרחוב, אך נכון להיום איננה מחויבת להעביר פסולת אלקטרונית למיחזור.

אנונימי אמר/ה...

לידיעה, עיריית רעננה הקצתה מקום איסוף לפסולת אלקטרונית באיזור התעשיה לא רחוק מקניון רננים. גם עיריית הרצליה אוספת פסולת אלקטרונית ליד האיצטדיון העירוני לא רחוק מקניון שבעת הכוכבים.