10 בינו׳ 2008

סרטים ירוקים


שני סרטים העוסקים בסוגיית משבר האקלים, הכל קול? (ארה"ב 2007) והתחממות גלובלית? (בריטניה 2007) הועלו לאחרונה לאתר [הדי מצוין] יס וידיאו, שמציע סרטי תעודה טובים בכלל, וקומץ של סרטים בנושאים ירוקים בפרט.

הדמיון שחולקים הכל קול? והתחממות גלובלית? פחות או יותר מתחיל ונגמר בעיסוקם בשינויי האקלים ובסימן השאלה המאתר את שמותיהם.

בעוד הכל קול? מנסה לבדוק את תפיסות האמריקאים על משבר האקלים, אחיו הבריטי, החתרני והבועט עושה סוג של פחחחחחח ומכריז כי "משבר האקלים", הוא לא יותר ממחזוריות שמקורה בשמש, הגורמת להתחממות והתקררות של כדור הארץ, ואנחנו, ניחשתם נכון, נמצאים בתקופה שבה היא מתחממת.

מאחורי הכל קול? עומד רעיון יפה ומעניין: התבוננות בפער המצטמק והולך לכאורה בין הידע של מדענים בנושא משבר האקלים לבין הידע הפופולארי, של מי שמכונים לפעמים "הציבור". הרעיון טוב וגם הביצוע לא רע, אבל ארוך מידי, ארוך כך שבתום השעה הראשונה של הסרט את מסתובבת באי נוחות מסוימת בספה וכבר מבינה את הפואנטה, אבל מחכה לראות אם יש קוסם בסוף. הנה בא ספויילר: אין. אין קוסם בסוף, הסרט רק ממשיך להפציץ אותנו בפרטים שתרומתם השולית לפואנטה הולכת ופוחתת.

אם נניח שאתם נורא עסוקים ולכן חייבים להחליט ממי מביניהם לצפות, הייתי הולכת על התחממות גלובלית?. לא רק בגלל אורכו הנמתח של הכל קול?, אלא בייחוד בגלל קריאת התיגר שטומן בחובו התחממות גלובלית?. כשמו כן הוא, הסרט בוחן את אחת "מהאמיתות" שכמעט ואינן מוטלות כיום בספק, והיא מידת אחריות האדם בתהליכי התחממות כדור הארץ, על שלל השלכותיו האסוניות.

יש עונג מסוים בכך שמישהו מנסה לערער לך מובנים מאליהם. מקורות ההתחממות הגלובלית הנוכחית הם אחד מאלה עבורי, וההלם הקל שהדהד בראשי לאור הצעת ההסבר החלופי לתהליך התחממות כדור הארץ היה בעל אפקט די חזק.

להגיד לכם שהשתכנעתי? לא לגמרי. אפילו אם נניח כי ה- IPCC הם אכן חבורה קונספירטיבית שמטרתה הוא לקבל תקציבים לחקר האקלים ולהלחיץ את כל העולם ואשתו בתסריטים אפוקליפטיים, הפגעים הסביבתיים שאנו יוצרים אינם מסתכמים רק בהתחממות הגלובלית, אלא כרוכים בעוד כמה בעיות שנוצרות כתוצאה מפליטות מזהמים. למשל, זיהום אוויר, הפוגם באיכות חייהם של רבים [בייחוד אסטמטיים] והמהווה גורם תמותה לא זניח.

בקצרה, אם הגעתם עד לסוף הפוסט, אולי יש לכם קצת יותר זמן, ואז אני ממליצה, גשו וצפו, שני הסרטים הירוקים הללו טובים ומעניינים.

* התמונה צולמה ע"י Victory of the People ושוחררה תחת רישיון CC

2 תגובות:

אנונימי אמר/ה...

אינפלציית הסרטים הירוקים וגם האנטי ירוקים רק מצביעה על התעוררות השיח והמודעות. זה נהדר.
דודלי

אנונימי אמר/ה...

אני מסכימה כי זה מראה על הגברת המודעות, אך דומני כי אתה שותף איתי לצער שאנחנו [בישראל] עוד לא ממש חלק מהחגיגה.