17 בינו׳ 2008

פליטות פשוטות להדיוטות- מפה חדשה למידע סביבתי

במשך יותר משני עשורים חברות בארה"ב מדווחות על מידע סביבתי שלהן המפורסם במרשתת, ב- TRI. אלו שהיו אמיצים דיים ללכת ולהתנסות, נוכחו לדעת כי מידע לא מעט אומנם מפורסם, אך רוב הסיכויים שהדיוטות כמוני יתקשו להפיק ממנו את המירב.

האנשים שעומדים מאחוריMapEcos החליטו להנגיש את המידע הקיים ב- TRI, כך שיקטן הצורך בתיווך מומחים שונים כדי להבין את המשמעות של המספרים המרצדים בשלל טבלאות. כלומר, שגם אנחנו [בהנחה שהינו למשל חיים באמריקה], אנשים "שסתם" איכפת להם מהאוויר שהם נושמים, המים הם שותים וכיו"ב, יוכלו ליהנות מכמה שורות תחתונות ששלל הנתונים ב- TRI מספקים.

MapEcos הוא יוזמה מחקרית ופרקטית שמובילים זוג חוקרים מבית הספר לעסקים בהארוורד, מיכאל תופל ואנדרו קינג. תופל וקינג אומרים ששם היוזמה בא לרמז על הקשר שבין מידע סביבתי ומידע כלכלי, או אם תרצו, הקשר שבין כלכלה לאקולוגיה. הרעיון מאחורי היוזמה טמון בפשטות.

הנתונים ב- MapEcos לקוחים מהמאגר הממשלתי של ה- EPA. מפעלים המופיעים בכחול פולטים מעט יחסית, אלו באדום פולטים הרבה יחסית. מפעלים שסביבם טבעת ירוקה, מעידים על כך שהמפעל נידב לשאלון שערכו תופל וקינג פרטים אודות הדרכים בהן הוא נקט להפחתת תביעת הרגל האקולוגית שלו ושל מוצריו. הגולשים יכולים לצפות בגרפים ידידותיים המתארים את כמויות הפליטות של המפעלים במשך מספר שנים, להשוות מפעלים באותו אזור או מאותה תעשייה וכאמור, במידה והמפעל דיווח על כך, לראות מהם האמצעים בהם המפעל נוקט כדי לצמצם את הפליטות. בונוס משמעותי שהיוזמה מתהדרת בו היא איתור מפעלים על פי מידת המפגעים הבריאותיים אותם הם מייצרים. ההתמצאות פשוטה, המדדים פשוטים ומובנים גם הם. שלא במפתיע, יש לכך מחיר מסוים של "השטחת" הנתונים, אך בשביל לבצע ניתוחים סבוכים על בסיס נותנים גולמיים יש הרי את ה- TRI.

כיאה לעולם גלובלי, לכלכלה גלובלית ולהשפעות סביבתיות גלובליות, תופל וקינג לא רוצים לעצור בארה"ב. בשלב הבא הם רוצים לכלול גם את השכנות, קנדה ומכסיקו (לשתיהן רשומות מידע סביבתי: לקנדה יש את ה- NPRI, ולמכסיקו את ה- RETC). כמובן שאפילו השמים אינם הגבול, ובעיקרון, החזון רחוק הטווח שלהם הוא כי אזרחים ממדינות שונות ובעלי המפעלים עצמם יוכלו לדווח על פליטות המפעלים בתחומיהם. במדינה כישראל, בה שקיפות משולה לכמעט מילה גסה, הסיכוי שמפעלים ירוצו לדווח הוא זערורי. אבל אם אנחנו חושבים על אותם מפעלים שמתמקדים ביצוא, והמוניטין האקולוגי שלהם הולך ונהיה חלק מהדרישות הסטנדרטיות של עמיתיהם בחו"ל, אזי, אולי דיווח מידע סביבתי וולונטרי אינו חזון מופרך לגמרי.

* התמונה צולמה ע"י greenlagirl ושוחררה תחת רישיון CC

אין תגובות: