10 באוק׳ 2007

רוצים לדעת עוד - מידע סביבתי וצרכנות יומיומית


בעבר הממש קרוב כתבתי כאן על האינצקלופדיה של כדור הארץ [Encyclopedia of Earth], מטרתה העיקרית כאמור, היא לעשות סדר בתועפות המידע הסביבתי הקיים ברשת ולהוות את המקור הגדול והמהימן ביותר בסוגיות סביבתיות.

אולם בעוד בה בעת שאנו מתמודדים עם שפע רב מידי [חלקו באיכות ירודה] של מידע סביבתי, ישנם מקומות בהם אנו חשים במחסור במידע.

מחסור וקיימות

כאשר אני אומרת מחסור במידע סביבתי אינני רומזת לעיקרון ההיזהרות המוקדמת [Precautionary principle], שתובע התנהגות זהירה על סמך הידיעה שאנו לא יודעים את שלל ההשלכות המורכבות של תופעות סביבתיות. כוונתי כאן היא פשוטה וארצית הרבה יותר.

המחסור במידע סביבתי עליו אני מדברת הוא כזה שעשוי לסייע לנו להפחית את טביעת הרגל האקולוגית שלנו, על ידי שינויי התנהגות פשוטים יחסית, שגולת הכותרת שלהם היא קיימות. למשל, צריכת מוצרים שאריזותיהם מתקלות, מוצרים שחלקיהם ניתנים למחזור ו\או שהם צורכים מעט אנרגיה יחסית.

בסקר שבוצע לאחרונה עבור הטיימס הבריטי, נמצאו תימוכין להעדר המידע הסביבתי בנוגע למוצרי צריכה ולרצון של אנשים [בבריטניה] להיחשף למידע שכזה. למשל, 80% מהנשאלים אמרו כי הם חשים שהם אינם מקבלים מידע סביבתי מספיק כדי לעשות החלטות שקולות בקניית מוצרים אלקטרוניים. כמעט כל המשיבים הודו כי שני סוגי המידע הסביבתי שחסרים להם ביותר לגבי מוצרים אלקטרוניים הנם כמות החשמל שהמוצר צורך ומידע אודות אפשרויות המחזור של מרכיבי המוצר.

הקושי בהשגת מידע והצעת הקלה

הדגמה חייה לקושי שקיים כיום בקבלת מידע סביבתי אודות טביעת הרגל האקולוגית של מוצרים בהם אנו עושים שימוש אפשר למצוא אצל Jennifer Woofter. וופטר מספרת כמה מדורי גיהינום של שירות היא הייתה צריכה לעבור בחברת Dell, יצרנית הלפטופ שלה, כדי לנסות ולברר שאלה פשוטה: כמה חשמל המחשב שלה זולל לשעה [החל מחיפוש לשווא על גבי המכשיר ועבור לאתר החברה, חיפוש באינטרנט, טלפון וצ'אט עם התמיכה].

רוב האנשים היו מוותרים הרבה לפני וופטר. למעשה, עם יד על הלב, רובנו אפילו לא היינו טורחים לעשות דבר מעבר להצצה חטופה במוצר. אולם אם כמו באזהרות הבריאות הבולטות שיש כיום על גבי קופסאות סיגריות, יסומנו פרטים כגון צריכת החשמל, אפשרויות המחזור של החלקים והאריזה או טוב מכך, טביעת הרגל האקולוגית תחת שימוש סביר, אולי רבים מאיתנו ייקחו זאת בחשבון בעת רכישתם ושימושם במוצרים. לאור הממצאים האחרונים של סוכנות האנרגיה הבינלאומית כי אויבי הסביבה הם משקי הבית הפרטיים, חשיבות המודעות והפעולה שלנו באפיקים אלו רק עולה.

* התמונה צולמה ע"י frekur ושוחררה תחת רישיון CC

2 תגובות:

אנונימי אמר/ה...

על מוצרי חשמל דווקא יש איזשהו מד של צריכת חשמל, לפי אותיות אני חושב. לעומת זאת מידע שיש באירפוה על מזון אם הוא מהונדס או לא אין בארץ.

אנונימי אמר/ה...

שמואל
בוא נניח כי אכן אותיות כאלו מסומנות לפרקים על מוצרי החשמל, חלק מהעניין צריך להיות בהירות המידע, כלומר, שכל אדם ידע לפרש אותן. או במילים אחרות, שיהיה רישום ברור בנוגע לתצרוכת החשמל לשעה.
בענין המזון המהונדס, אין לי אלא להסכים איתך. אולם המודעות בארץ לנושא היא מאוד נמוכה, כך שלהבנתי המוגבלת, ראשית יש לעורר אותה ורק לאחר מכן לפרט על המזונות פרמטרים שונים העוסקים בהינדוסם.