1 באוק׳ 2007

מידע סביבתי [מן המעט שקיים] בישראל

יאיר ליאור, אומנות למען איכות הסביבה

בהמשך לפוסט חוף, מתכות, כימיקלים, והמידע הסביבתי שביניהם ובגלל שהבטחות, כך לימדוני, כדאי לקיים, מטה תוכלו למצוא כמה קישורים למידע סביבתי בישראל. כפי שכבר נאמר, המצב לא איי, איי, איי, אבל לעת עתה, דומה כי זה מה יש.

* במידה ואתם יודעים על קישורים נוספים, שתפו אותנו ואנחנו נעדכן את הרשימה.

מרכז המידע הסביבתי - אדם טבע ודין

אתר מקיף המכיל מפות המציגות מידע סביבתי מסוגים שונים כגון: איכות האוויר, זיהום קרקע, מים ושפכים, ים ונחלים, שטחים פתוחים, פסולת ומחזור, קרינה ודווח מהשטח (אזורי סיכון ופעולה בקהילה).

המידע עליו מתבסס האתר מורכב מנתונים שנאספו ממשרדי ממשלה שונים, כמו גם דו"חות ומאגרי מידע. אט"ד מציינים כי לחושך מדיניות השקיפות של המדינה, חלק מהמידע הסביבתי אינו מפורסם וחלק אחר אינו נאסף באופן שיטתי. על כן, המידע המוצג באתר הוא חלקי לעיתים. בכל אופן, למיטב ידיעתי, הוא המידע הסביבתי הציבורי המקיף והנגיש ביותר שקיים כיום ברשת בנוגע לישראל.

מפת מוקדי הזיהום בישראל - צלול

תחנה מצוינת בדרך לים- האתר ממפה את הזיהום לחופי רצועת הים התיכון של ישראל, מציין גורמי זיהום (מפעלים) ומגדיר אזורי סיכון לרחצה.

מקור המידע עליו מתבססות מפות האתר הוא הדו"חות שעמותת צלול מפיקה לגבי מצב הים.

מפה אינטראקטיבית - המשרד להגנת הסביבה

מאחורי עלייתו המבורכת לאוויר של אתר זה עמדו לחצים רבים של ארגונים סביבתיים, הנאבקים על זכותו של הציבור בישראל לנגישות למידע סביבתי, או במילים אחרות, על זכותו של הציבור לדעת מי נהנה וגורף רווחים ומותיר רבים מאיתנו עם השפעות חיצוניות שליליות סביבתיות. האתר של המשרד הוא כאמור צעד חשוב, אך לא מספיק, ואין לי אלא לקוות כי בזמן הקרוב יתווסף לשם מידע עם קצת יותר בשר ושיניים, כאמור, יש כבר לא מעט ניסיון שנצבר במודלים ברחבי העולם ללמוד ממנו... לעת עתה, ניתן למצוא שם בין היתר מידע על מיקומים נוכחיים ועתידיים של אנטנות סלולאריות, מידע אודות שטחים פתוחים ומספר תוכניות מתאר ארציות (תמ"א) בנושאים הקשורים לטבע וסביבה.

מדד זיהום אויר - המשרד להגנת הסביבה

עוד אפליקציה מבית היוצר של המשרד להגנת הסביבה. הפעם, של איכות האוויר במקומות שונים בישראל.

ארבעת הקישורים הבאים עוסקים באיכות אוויר ומביאים באופן מפורט ופרטני נתונים דומים, אולם הם מתרכזים באזורים שונים בארץ, מזוהמים אך מושקעים. קבלו אותם במחיאות כפיים:

מפת איכות האויר בחיפה - איגוד ערים אזור חיפה

דומה למפה הקודמת של המשרד להגנת הסביבה, אולם ברזולוציה גבוהה הרבה יותר המתמקדת באזור חיפה והקריות. האתר מתעדכן מידי מחצית השעה. באזור חיפה והמפרץ, לעיתים, חצי שעה אינה עניין של מה בכך…

מפת נתוני איכות האוויר באזור נפת אשקלון - איגוד ערים לאיכות סביבה נפת אשקלון

האזור הידוע במהדורות החדשות גם כ"עוטף עזה" בדרומו, נמתח עד לקרית גת במזרח ולחוף ניצנים בצפון. האתר מציג את איכות האוויר, עם בונוס ייחודי: כיווני הרוח. גם כאן, בדומה לאתר החיפאי, העדכון תדיר, אולם על פי החוק האוניברסאלי הידוע, הזמן בדרום איטי יותר, ועל כן קצב העדכון הוא מידי כמה שעות.

מפת איכות אויר - איגוד ערים לאיכות סביבה אשדוד וחבל יבנה

האתר החביב הזה כולל 8 מועצות מקומיות באמצע הדרך: אשדוד, גדרה, גן יבנה, בני עיש, חבל יבנה, ברנר, גדרות ונחל שורק.

תוכלו למצוא שם [בקלות אפילו!] פיצ'ר חביב במסגרתו ניתן לבחור יום ושעות זיהום ולקבל תצוגה בגרף או בטבלה. כמו כן, יש גם בונוסים נוספים כדו"חות תקופתיים וכו'.

מפת איכות אויר - איגוד ערים לאיכות סביבה חדרה

האתר הנו גן עדן לכימאים, חוקרים ושאר מיני ירקות. מאידך, הוא בגדר 'קצת יותר מידי מידע' ממה שהאדם הממוצעת [שרוצה לברר אם כדאי לה להיות ספורטיבית ולעשות סיבוב ריצה סביב הארובות, או שהיא שוב יכולה להשתמש באיכות האוויר הירודה בכדי להעביר עוד ערב מול המרקע המרצד של הטלוויזיה] תרצה לדעת. חוץ מזה, גם כאן יש שלל נתונים ארכיונים, המוצגים במגוון דרכים גרפיות.

לא נותר לי אלא לאחל לכם את ברכת "כנסו, כנסו".

מקור התמונה: יאיר ליאור באתר אומנות למען איכות הסביבה

* פורסם לראשונה ב: 19.9.2007


5 תגובות:

אנונימי אמר/ה...

יש גם את ירוק ברשת, מגזין האינטרנט של מגמה ירוקה.

שרון אמר/ה...

עידן,

אכן ירוק ברשת הוא מגזין ראוי ביותר++ ובקרוב, עת נערוך שיפוצים ומספר שיפצורים בבלוג, הוא יתפוס מקום של כבוד ברשימת המומלצים שלנו.

אולם האתרים אליהם הפנתי בפוסט הנם אתרים המוסרים מידע סביבתי על איכות הסביבה בה אנו חיים והמקורות המזהמים אותה.
הערתך הבהירה לי כי לא הסברתי את עצמי די ברור בפוסט. במסגרת השיפוצים האמורים, אולי כדאי שנכניס לפוסט הגדרה למידע סביבתי על סוגיו השונים.
תודות!!

Itamar Cohen אמר/ה...

שלום חברים, ויישר כוח,
רציתי להפנותכם לאתר שלי
http://oferbrothers.blogspot.com/2007/04/2005.html
שמתאר את הקשר ההדוק בין בעיות הון ושלטון, סביבה וחברה.
שוב כל הכבוד על היוזמה והפעלתנות,
איתמר
ofanan@yahoo.com

אנונימי אמר/ה...

אתם מוזמנים לבקר באתר שלנו www.bdalim.info ששם לעצמו כמטרה להעלים את תופעת בדלי הסיגריות בישראל ולהפוך אותה לארץ ללא בדל!
אנא היכנסו וחיתמו על העצומה!

חנן.

יוסי אבו אמר/ה...

על מנת להפחית זיהום אוויר המדינה צריכה לשנות את המדיניות שלה לגבי דפוסי הפיתוח של ישראל ולעבור לפיתוח בר-קיימא. ואנו כאזרחים צריכים גם לשנות את הרגלי הצריכה שלנו. אין ספק שהמעבר לפתרונות אנרגיה נקייה וטכנולוגיות ירוקות הוא בלתי נמנע, השאלה היא מתי זה יקרה ומי יתעשת ויבין יותר מהר שזאת הדרך לעתיד.