16 באוק׳ 2009

השד בבקבוק


חיסולן של חברות המים המינראליים בישראל הינו צו סביבתי וחברתי ממדרגה ראשונה. ווסאבי מונה עשר סיבות:


  • השתלטותן על מעיינות השייכים לציבור, וניצולם למטרות מסחריות. כן כן, ברור שהן קיבלו היתר מהמדינה, וגם זו שחיתות שיש לעקור מן השורש.
  • שאיבת מים מאסיבית מנביעות טבעיות ומכירתם בבקבוקים לציבור שידו משגת. מי מעיינות צלולים לעשירים, העניים ישתו מהברז.
  • שכנוע הציבור שמי הברז בארץ אינם ראויים לשתייה. אתרי החברות ונציגי המכירות ישמחו להסביר לכם שהצנרת מתפוררת ושמי התהום והכנרת הולכים ומזדהמים.
  • שימוש מטעה במושג "מים מינרליים" - שתיים מן החברות התקינו השנה מסננים עקב זיהום המעיינות שבשטחן - אשר כוונתו למים שאינם מטופלים ומסוננים כלל.
  • שימוש בבקבוקים ומיכלי פלסטיק אנטי סביבתיים (הפלסטיק מיוצר מנפט, מיחזורו אינו כלכלי וכמות הבקבוקים הנאספת הינה עדיין קטנה בפועל) ושינועם לחנויות ולצרכנים פרטיים במשאיות כבדות, השוחקות את הכבישים, גורמות לפקקים ומוסיפות זיהום לאוויר.
  • מתוך חוק שימור החומר, ניתן להסיק כי שאיבת יתר של מים ממקור נקודתי, תגרום לייבוש השטחים שמסביב. שמורת עין גדי התייבשה לה כמעט כליל עד שניאותה החברה המקומית, בעקבות לחץ ציבורי, להעתיק את נקודת השאיבה.
  • האינטרס של החברות הללו הינו כלכלי ואינו תואם את האינטרס הציבורי הפשוט של שמירה בת קיימא על מקורות המים. כמובן שאין זו האשמה כלפיהן, אלא רמז אולי לצעד האפקטיבי כנגדן.
  • מים בבקבוקים שוברים את הגב, ויקרים עשרות מונים מהמים בברז.
  • לעיתים קרובות עומדים בקבוקי המים בשמש, במשך שעות וימים, בתחנות הדלק ובקיוסקים המחזיקים בהם. עובדה זו מהווה סיכון לבריאות הצרכן של מים אלה.
  • הפסקת המכירה של המים בבקבוקים תחזיר למי הברז הרגילים את כבודם האבוד. האיכות טובה לא פחות מהמים בבקבוקים, אולי אף יותר. הצנרת מרובת הקורוזיה תטופל בהדרגה. פילטר פשוט תחת הכיור ייתן מענה לחלקיקים.
הגיע הזמן לחרם צרכנים אגרסיבי על חברות המים בבקבוקים. מים אינם מוצר נסחר כמו קוקה קולה, אלא זכותם הטבעית והשווה של כל תושבי הארץ.


* תודה לכל ההערות והתיקונים מצד הקוראים, נשמח לעוד כמובן.


8 תגובות:

ronen אמר/ה...

חשוב.
אבל כמה הערות.
1. לפי הבנתי עין גדי שינו את דרך השאיבה, והם שואבים אחרי השמורה ולא לפניה (בעקבות לחץ צרכנים אם הבנתי נכון). אני לא יודע מה התאריך של הכתבה, אבל זה לפני התקופה ששמו תאריך על הכתבה (די מזמן)
2. הסעיף של יצוא מים הוא לא רלוונטי לדעתי. אם היה מדובר ביצוא המים עצמם - אז זה מטורף. אבל זה שהם מוכרים מותג ישראלי באירופה - לא מעניין לדעתי.

אלון גנני אמר/ה...

אתה צודק לגבי מיקום השאיבה, ועדיין אין שום סיבה לקנות מהם כי המים האלה לא צריכים לייצר רווחים לאף אחד.
לגבי ההערה השנייה, הצדק איתך למרות שאיני בטוח שלא מייצאים מים מישראל.

ronen אמר/ה...

לגבי "עדיין אין שום סיבה לקנות..." - זה כבר צויין בכל שאר הסעיפים. הסעיף הזה אינו מחזק את הטיעון ואף מחליש אותו כי אינו נכון עובדתית.

לגבי "איני בטוח שלא מייצאים מים" - אם אתם לא יודעים, עדיף להשמיט.

זה אמור להיות מסמך נוקב מבוסס עובדות פשוטות ומוסמכות. הייתי משמיט את שני הסעיפים האלה.

חוץ מזה, ישר כוח!

Unknown אמר/ה...

תודה על הפוסט החשוב הזה (ולאיתמר [אופנן] כהן שקישר מבלוגו). כמה חיכיתי לאמירה מסודרת ונחרצת כזאת ...

ובכל זאת, כמה הערות (לא יכול בלי זה ;-) :
1. יש עוד כמה נקודות חשובות בנושא במאמר שמופיע ב-http://chefs.co.il/Index.asp?ArticleID=837&CategoryID=156 . בין היתר נטען שם שלייצור בקבוק המכיל ליטר מים (או נוזל אחר) מבוקבקים נדרשים 5 ליטר מים. אני לא יודע עד כמה הטענה הזו מדוייקת ומה בדיוק כולל התחשיב - את ייצור הבקבוקים בלבד או גם את בזבוז המים הכרוך בשינוע. בכל מקרה מים מבוקבקים מבזבזים מים.

2. הנקודה הכי חשובה בעיני קשורה למה שכתבתם כ"השבת כבודם האבוד של מי הברז". לא מדובר כאן רק בכבודם אלא בדרישה של הציבור מהרשויות לדאוג לאספקת מים ראויים לשתייה בברזים. לפני לא כל-כך הרבה שנים היינו מתפלאים שבאירופה שותים מים מינרלים ואסור לשתות מי ברז. היום גם ברוב אירופה מי הברז ראויים לשתייה, ואילו אצלנו רבים נוהגים להתייחס למי הברז כמים שאינם ראויים לשתייה. תפיסה כזו פותחת מעגל קסמים, בו כולם שותים מים מבוקבקים ולכן אין סיבה לדאוג לאיכותם של מי הברז, שהופכים בהדרגה לפחות ופחות ראויים לשתייה.

3. טענה אחת ששמעתי בקשר לאיכות המים בברזים עימה קשה לי להתמודד: בבתים רבים יש מיכלים על הגג, מהם יוצאים המים לצנרת הביתית (אולי כדי להגביר לחץ בבתים גבוהים). מיכלים אלו הם אכן מקור לזיהום - ל אפעם מצאו שם גוויות של חתולים או של ציפורים. אני בהחלט יכול להבין את מי שלא נוח לו לשתות מים ממיכלים אלו, גם לאחר סינון.

4. בבית אני נוהג לשתות מים שסוננו ב"בריטה". מכשירים כמו "תמי 4" נראים לי כמו צריכה מיותרת ובזבזנית, אבל לפחות אינה סובלת מכל הפגעים שהזכרתם של מים מבוקבקים. בהקשר הזה חשוב להדגיש גם שלא כל המים המבוקבקים היו אי-פעם מים מינרלים - חלקם נמכרים מראש כמים מסוננים, ממעינות במישור החוף למשל. מה הרבותא בסינון שלהם לעומת סינון ביתי מסוג כלשהו?

אני מקווה שלפוסט הזה שלכם יהיו הרבה הדים. למים מינרלים יש הילה של מוצר "בריא" ו"ירוק". הגיע הזמן לקעקע את המיתוס הזה. תודה שהתחלתם בכך.

עמוס

אלון גנני אמר/ה...

רונן תודה רבה על ההערות, אני אתקן את החלקים לפי הצעתך ואשמח תמיד להערות בנוגע לאי דיוקים, שמקעקעים את המסר ופוגעים באיכות הפוסט.

אלון גנני אמר/ה...

עמוס תודה רבה. הנקודות שכתבת חשובות מאוד, הייתי ממש מת לברר את הנקודה של כמה מים נצרכים לייצור בקבוק אחד, נניח של 1.5 ליטר. האם יש באפשרותך להשיג את הנתון הזה ממקור טוב - הוא די מנצח.
אשמח לעוד תיקונים, תוספות הערות - הרעיון הוא לתקן את הפוסט ולעצב אותו כמגובש ומדוייק, ולהפיצו כמובן כמה שיותר, עם הקרדיט המגיע לשותפים.

Unknown אמר/ה...

מצאתי כמה קישורים שיכולים להיות מענייים וקשורים בנושא. לא קראתי - רק רפרפתי טיפה. בחלק מהם יש התייחסות לשאלת העלות האמיתית של מים מבוקבקים למשק המים. יש באינטרנט גם מידע על צריכת האנרגיה הנדרשת לייצור בקבוקי פלסטיק.

http://www.bottlemania.net/ - אתר הספר של אליזבת רוייט.
http://www.treehugger.com/files/2007/02/pablo_calculate.php
http://www.fastcompany.com/magazine/117/features-message-in-a-bottle.html
http://www.emagazine.com/view/?1125

וגם כמה בעברית:
http://www.mineral-water.co.il/
http://www.nrg.co.il/online/35/ART1/620/446.html
http://www.tami4.co.il/enviroment/2 - להם יש אינטרס עסקי ברור.
http://cafe.themarker.com/view.php?t=100827 - דיון תחת הכותרת "מים מבוקבקים על המוקד" מלפני שנתיים ורבע כמעט.

http://www.youtube.com/watch?v=XfPAjUvvnIc - סרטון של כמעט 13 דקות המוקדש לנושא.

אלון, אני עדיין מוטרד מהשאלה שהעליתי לגבי מיכלי המים בבתי דירות גבוהים. יש לזה תשובה שאתם מכירים? האם זיהומים לא סימפטיים שונים במיכלים האלו ם אכן דבר שכיח שלא ניתן למנוע אותו?

עמוס

אלון גנני אמר/ה...

לא שמעתי על התופעה הזו והיא בהחלט שווה בדיקה. אני מבין הצטברויות של חיידקים או אבנית בתוך גופי אחסון של מים, אבל אני לא מבין איך חודרים מזיקים חיצוניים למערכת סגורה שכזו, אולי משום שאלו מיכלים פלסטיים שניתן לנקב ו/או לכרסם. מיכל באיכות גבוהה אמור למנוע את העניין. המיכלים גם אינם אמורים להיות גדולים מידי, על מנת למנוע עמידה של מים לאורך זמן, או לחלופין בעלי משאבת סירקולציה.