30 במרץ 2008

ירוק זה השחור החדש

ביום חמישי עת ערב יצאתי את גבולות הכרך לטובת שמחה משפחתית בפריפריה צפונית. נו כן, הפסדתי את השעה של החושך, אך התגובות ששמעתי וקראתי נחלקות באופן גס לשתיים: אלו שעמדו מאחורי המיזם, ציינו את עשרות אלפי האנשים שהגיעו לכיכר ואת השמן מפלאפל שעשה להם שמייח, ומנגד, את אלו שראו את הצד המואר של העיר ואמרו שחושך לשעה זה נחמד, אבל אפעס לא הכי אפקטיבי. לרמן הגדיל לעשות ולמען שירות הציבור ריכז את עיקרי הביקורת בעוד בלוג תל אביבי.

אני מצטרפת למברכי היוזמה, ואף מדמיינת בשמחה את העיר שורה בעלטה, ואת כל 31 המגה וואטים נחסכים להם אחר כבוד. אבל בואו נמסגר את המחווה ונזהה את המהלך ההצהרתי שהיא הייתה. אפשר לראות בה צעד חיובי רק אם היא תהיה כוח חלוץ בשורת צעדים מתמשכים, חלקם פשוטים להפליא לביצוע, שיכללו בין היתר שימוש חסכוני יותר באנרגיה. חסכון שיכניס את 31 המגה וואטים של ההחשכה האחרונה לכיס הקטנטן.

אפשר למשל להתחיל בשינוי תאורת הרחוב והתאורה בבנייני הציבור של העירייה. נכון, זה מצטלם לגמרי פחות דרמטי וסקסי, אבל הטכנולוגיות כבר שם, ואם יש רצון מאחורי ההצהרות שפוזרו בחסות החשכה, אז דומני כי הדרך סלולה.

גם השוק הפרטי בתל אביב ומחוצה לה, יכול לתרום את תרומתו הממשית ולא רק ההצהרתית. אין זה פותר את העירייה ו\או המדינה במאום, אלא רק כתוספת, עדיף כזו המלווה בחקיקה מחייבת. הנה, למשל תראו את Habana Eco Eatery בניו-יורק, שם המסעדה אולי פומפוזי ופלצני משהו, אבל החביירים בהוואנה אופרטיביים. הם החליטו לעשות מעשה והציבו פאנלים סולאריים על הגג שמייצרים אנרגיה לפעילות המקום, תשתית ללכידת מי גשמים, הפיכת הפסולת האורגנית לקומפוסט, שימוש במוצרי נייר ממוחזרים ובחומרי ניקוי וסבונים טבעיים, כמו גם בכוסות פלסטיק עשויות מביו-פלסטיק ואפילו, מספר לנו מחבק העצים, הבלנדר מופעל על ידי אנרגיה שמקורה באופניים. יוזמות ברוח זו עשויות להיות משמעותיות כאשר מאסה קריטית של מסעדות ובתי עסק דומים יחליטו לעשות כן לאורך כל ימות השנה.

זבנג וגמרנו היא שיטה שאימוצה מפתה למדי, אבל מסתבר שיש לא מעט תחומים בהם עוד לא מצאנו תחליף לסיזיפיות הכרוכה בעשייה והימנעות על בסיס יומיומי. סביבה היא אחד מתחומים אלו, ואני מחכה כבר ליום בו נדליק את האור ונשים על השולחן של העירייה באבן גבירול דברים ברומה של סביבה, כמו למשל היחס בין השקעות העירייה הירקרקה-אפורה של תל רביב-יפו בתשתיות נרחבות לתחבורה פרטית לבין המיעוט הזנוח של התקציב שהולך לתחבורה ציבורית מקיימת וזמינה.

* התמונה צולמה ע"י Marius Muscalu ושוחררה תחת רישיון CC

2 תגובות:

אנונימי אמר/ה...

Can you translate what you are saying about my photo ? :)

יוסי אבו אמר/ה...

מקווה באמת שהיום הזה יעזור לעורר את העולם אל המצב העגום של הסביבה ושל אופציות האנרגיה הקיימות.