1 בנוב׳ 2007

רשתות ירוקות ביבשת השחורה- מידע סביבתי באפריקה


לפני זמן מה עסקתי כאן בזווית מסוימת של מידע סביבתי בארה"ב. ארה"ב היא כאמור, אחת מהמזהמות הגדולות ביותר, אולם גם מתחזקת מזה שני עשורים רשומות מידע סביבתי [TRI]. היבשת האפריקאית לעומתה, כמעט ואינה מייצרת גזי חממה, אולם כמיטב המסורת הקולוניאליסטית וכיאה למאפייני תעשיות לא מתקדמות, כבר כיום ניכרים בה משברים כלכליים-חברתיים שמקורם בבעיות סביבתיות [אגם צ'אד מהווה רק דוגמא אחת, מעציבה כשלעצמה].

בשנת 2003 התוכנית הסביבתית של האו"ם הרימה כפפה כלשהי והחלה ביוזמה מעניינת: יצירת רשת של מדינות אפריקאיות לקידום עניינים הקשורים במידע סביבתי ולהגברת היכולת הסביבתיות של המדינות לניהול המשאבים הטבעיים והמסחריים שלהם באופן בר קיימא. הרשת המדוברת עונה לשם: Africa Environmental Information Network (ובקצרה: AEIN).

מטרתה המוצהרת של הרשת הנה לחזק את היכולת הסביבתית של המדינות באפריקה, כך שיוכלו לעשות שימוש במידע סביבתי כבסיס להשקעות מקומיות ברות קיימא [מאז פרשית התרגום הקלוקל של דברי הנציג הסורי באו"ם אני קצת מודאגת מההשלכות תרגומיות, אז את המקור האנגלי של מטרת הרשת אפשר למצוא כאן]. במילים פשוטות, מטרת הרשת היא להעניק כלים ניהוליים שבמסגרתם שיקולים סביבתיים יהיו לחלק בלתי נפרד מתהליכי קבלת ההחלטות.

למרות שמדובר ברשת ובסופו של דבר התהליך הוא אזורי באופיו, הפעולה מכוונת בראש ובראשונה לרמה הלאומית. כל מדינה מתקדמת על פי יכולותיה הסביבתיות הנוכחיות וקצב ההטמעה של הגישות והתהליכים "הירוקים" שהמוסדות בגבולותיה יכולים לו.

היוזמה בת שלושה שלבים, כאשר הראשון מתמקד באיתור צרכים ועריכת פיילוטים שונים בכמה מדינות באשר ליעילות של רשתות, שירותי מידע וכלים שעשויים לסייע באיסופם. בשלב השני, בכל מדינה תופעל תוכנית על סמך הנתונים שנאספו אודותיה בשלב הראשון. השלב השלישי יתמקד במילוי פערי מידע, חיזוק מקורות המידע וטיוב איכותם לטווח הרחוק [לתרשים, לחצו על התמונה בראש הפוסט].

מכיוון שתשומת לב רבה מופנה לחיזוק היכולות הסביבתיות של אותן מדינות, יינתן דגש לחידוד הזוויות הסביבתיות במוסדות הממשלתיים שיהיו אמונים על תהליכים אלו.

בעוד 40 מדינות עדיין אינן לוקחות חלק ברשת הירוקה, 13 מדינות החלו לטוות את קוריה הראשונים ונכנסו לשלב הפיילוט [אם אתם ממש מתעקשים אז: גאנה, אוגנדה, זמביה, לסוטו, אתיופיה, מצרים, בורוקינה פאסו, קאמרון, סיישלס, מָאוּרִיצְיוּס, טוניס וגבון].

באופן כללי, הרשת, כמו גם מטרתה נראות ראויות ביותר. אולי פעולות מעין אלו יוכלו לסייע בחיזוק היכולות הסביבתיות של אפריקה ולצמצם את הסיכויים שהיבשת תהפוך לפח הזבל [המטמנה\משרפה] של המדינות המתועשות, שטרחו לנצל אותה כלכלית וחברתית פעמים כה רבות במאות האחרונות.

* מקור התמונה: http://www.unep.org/dewa/africa/aeoprocess/aein/aeinimpl.asp

אין תגובות: