2 באוק׳ 2007

אנציקלופדיה ירוקה

אחת הבעיות המאפיינות מידע בכלל ומידע סביבתי בפרט בעידן חברת המידע הוא הכמויות האדירות שלו וההבדלים הניכרים באיכותו. בעד זה, כמו שאומרת סבתי, שתבדל לחיים ארוכים, הועלתה לאוויר האחות הירוקה והמעונבת של ויקי, Encyclopedia of Earth. מטרתה של האנציקלופדיה הסביבתית היא להוות את המקור הגדול והמהימן ביותר ברשת בכל הקשור לידע אודות סוגיות סביבתיות.

קווים לאנציקלופדיה הירוקה

לויקיפדיה עצמה יש כיום ענף ירוק, ויקיפדיה ירוקה אם תרצו: אקו-ויקי (והנה אחותה הלועזית EcoWiki). בדומה לויקיפדיה ולאקו-ויקי, עקרון הידע מבוסס גולשים מיושם גם באנציקלופדיה הירוקה והשפה נגישה לכל נפש. אך להבדיל מויקי, וכיאה לסוגיה המורכבות שמייחדות את תחום הסביבה, הידע מדעי בבסיסו ועל כן על הכותב\ת להיות מומחה בתחום ובנוסף, על הערך לעבור ביקורת של מומחים בתחום. נכון להיום, מדובר ביותר מ- 800 מומחים מ- 46 מדינות ולעת עתה, האנציקלופדיה הסביבתית הזו הפיקה יותר מ- 2700 מאמרים. גם לאחר פרסום הערך, הוא חשוף לביקורת, ובאופן זה הערכים שומרים הן על מהימנות גבוהה והן על רלוונטיות לאורך זמן במציאות הדינאמית המאפיינת את המידע הסביבתי.

ערך לניסיון

דוגמא לאחד הערכים שמצאו חן בעיני היא של האנתרופולוגיה הסביבתית. האינציקלופדיה מקדישה לכך ערך המשתרע על פני עמוד שלם, כאן אני מביאה ביס קטן מהקטע:

"…Ecological anthropology concentrates on how culture mediates the dynamic interactions between human populations and the ecosystems in their habitats. Accordingly ecological anthropologists have variously addressed each of the main categories of natural resources, including water, soils, plants, animals, minerals, and energy, but each with special attention to how a particular culture influences daily decisions, choices, and activities in exploiting them."

אם גם אתן רוצות

אם אתם מומחים בתחום מסוים או אם אתם עובדים בגוף [ללא מטרות רווח] המתמחה בתחום שלדעתכם חסר באנציקלופדיה, וברצונכם לתרום ערך משלכם, אפשר לעשות את זה כאן.

לסיום

יש לציין כי ה- Encyclopedia of Earth היא רק קצה הקרחון, כלומר היא רק חלק מ- The Earth Portal, המכיל לצד האנציקלופדיה גם פורום [בו מתקיים בין היתר דיאלוג בין הציבור למומחים בעניינים סביבתיים] וחדשות סביבתיות.

* התמונה צולמה ע"י M Domondon ושוחררה תחת רישיון CC

2 תגובות:

אנונימי אמר/ה...

מידע חשוב ומעניין

אנונימי אמר/ה...

אנונימי יקר,
אין לי אלא להודות לך [על המחמאה] ולבקש שתחלוק עם קבוצת התמיכה של ווסאבי טפח ממקורות המידע הסביבתי שאני מניחה כי יש ברשותך...