1 באוק׳ 2007

הנדון: גגות ירוקים



לכבוד ראש עיריית ירושלים, מר אורי לופוליאנסקי

הגדרות ויתרונות
גג ירוק הוא גג המכוסה רובו או כולו בשכבת אדמה דקה ועליה צמחיה. בין אם הגג הירוק נמצא מעל בניין משרדים או מעל בית דירות יש לו יתרונות רבים: ראשית, הגג הירוק יכול להיות שטח פנאי נוסף בבניין, גן נעים להפסקת קפהפ ,טיו עילי שכזה. שנית, הגג הירוק הוא חסכוני, הוא יכול לחסוך כ- 70% מהוצאות קירור הבניין בקיץ וכ- 25% מהוצאות חימום הבניין בחורף (!). לסקפטים, הנה הסבר קצר מאתר NRG: "ביום קיץ ממוצע שבו טמפרטורת האוויר היא 30 מעלות צלזיוס תגיע טמפרטורת השטח של גג רגיל ל-50 עד 60 מעלות. גג המכוסה דשא כמעט אף פעם לא יתחמם מעל ל-25 מעלות צלזיוס - הדשא פשוט מקרר את עצמו על ידי אידוי מים מגופו (לא ניכנס לפרטים אבל העיקרון מאוד דומה למנגנון ההזעה שלנו - אנחנו מאדים מים מהנקבוביות שלנו וכך גופנו מתקרר)".
מלבד החיסכון הנהדר הזה, גגות ירוקים תורמים למלחמה בהתחממות הגלובלית כמו כל גן-ירק, קולטים פחמן-דו-חמצני ופולטים חמצן. אם להיות יותר ספציפים: גגות ירוקים תורמים להורדת "אפקט החום האי-העירוני" שמכונה באנגלית urban heat island effect: בעיר דחוסה, בגלל הכבישים, המזגנים ופליטת המכוניות הטמפרטורה יכולה להיות גבוהה ב- 5 מעלות מעל טמפרטורת הסביבה. כמות של 20% גגות ירוקים בעיר עשויה לשפר את איכות האוויר ולהפחית את החום בעיר בכ- 3 מעלות צלזיוס, ומכאן אפשר לגזור שוב הפחתה בהוצאות הקירור. רוצים עוד יתרונות? יש בשפע: בידוד מרעש של עד 40 דציבלים וגם ספיגת מי-גשמים בחורף, דבר שמקל על מערכות הניקוז העירוניות ומונע הצפות. התקנת גגות ירוקים יכולה להוות גם מקור נוסף לתעסוקה למתכננים, גננים ובנאים.
צריך לציין שגינה כזאת, הבנויה בשכבות, יכולה להיות קלת משקל ובעובי דק של 7 סנטימטר, כפי שרואים כאן, זהו עובי אשר אינו מכביד על קונסטרוקציית המבנה ואינו מצריך סידורים הנדסיים מיוחדים.

המצב בעולם
על-פי המגזין 'ירוק-ירושלמי' של החלה"ט: בוינה מעניקה העירייה מענקים ותמריצים להקמת גינות גג. עיריית טוקיו דורשת כי 20% משטחי הבנייה הציבוריים יהיו גינות גג ובשטוטגרט הרחיקו לכת והתקנה העירונית קובעת שעל כל הגגות השטוחים של מבני התעשייה בעיר יוקמו גינות. מקרה מעניין נוסף הוא הגג של עיריית שיקגו שכוסה ברובו בירק.
ובישראל מה? ובעיר הקודש? בינתיים יוק. העתיד כן צופן הבטחות, משום שלאחרונה פורסם שפורום 15 הערים הגדולות השלים מחקר בנוגע להפיכת גגות הערים בישראל לירוקים. אולי יום אחד התוכניות גם יצאו לפועל.

ההצעה
בירושלים (שיכולה לשמש דוגמה לכל קריות ישראל) יש אינסוף הזדמנויות לגגות ירוקים. בעצם חוץ מגגות נחלאות האדומים מרעפים, כמעט כל בנייני העיר מתאימים למשימה. אפשר בקלות לדמיין את רצף הגגות האחיד של יפו מכוסה בירוק אופטימי, וגם קמפוסי האוניברסיטה העברית השונים יכולים להוריק, מלמעלה. אבל אולי כדאי להתחיל בבניין העירייה בכיכר ספרא ובגגו רחב הידיים? או בכלל ברכבת הבניינים השטוחים ברחוב כנפי-נשרים, שגגותיהם הלבנים מחפים על אינספור ראשי עורכי-דין ומנהלי חשבונות וגם על ראשו של השר גדעון עזרא ?

התמונה צולמה ע"י birdw0rks ושוחררה תחת רישיון CC

* פורסם לראשונה ב: 23.9.2007


5 תגובות:

אנונימי אמר/ה...

אמיתי,
נראה לי שעליתי כאן אולי על סוג של משפט שלמה:
בהנחה שיש לך גג [ואני יודעת שאין לך, אבל נניח שעוד יהיה לך],
מה אתה מעדיף, גגינה ירקרקה או קולטני שמש שחרחרים?
מחד, בגגינה הרבה יותר נחמד [רק למשל, כן?] לשתות קפה מאשר על קולטן.
מאידך, [אם היינו חיים במדינה מתוקנת בחציה] הקולטן יכול היה להוות מענה, ולו חלקי למחירי החשמל המאמירים.
אולם, מאידך של המאידך, קולטנים לא צריך לשכוח להשקות.

אנונימי אמר/ה...

פוסט מעולה
כתוב בשפה קולחת, נעימה ומעניינת
כל הכבוד

דרור אמר/ה...

לא נעים לקלקל את החגיגה
אבל בישראל יש מחסור חמור במים- בניגוד לטוקיו או לוינה (ובדומה לניו יורק)
גגות ירוקים זה אחלה השאלה היא מה טביעת הרגל האקולוגית שלהם וכמה באמת הם ירוקים

לדוגמה להעלות מים לגג - זה עולה אנרגיה.
שורשים של עצים ושל צמחים עושים חורים בגג - ככה שצריך איזו שכבה אולי ממתכת שתעצור את השורשים. המשקל של אדמה יכול למוטט חלק מהבניינים שיש להם גגות קלים שלא נועדו לשאת משקל

הנושא של אפקט חממה הוא שולי בהיבט של עצירת פחמן - שכן הפחמן הזה ישתחרר כשהצמח מת. דווקא הנושא של הקטנת אפקט חימום העיר - וכתוצאה מזה הקטנת מיזוג הוא יותר משמעותי - גם בהיבט של התחממות עולמית

בקיצור הרעיון יפה, לא בטוח עד כמה הוא ישים בארץ

Unknown אמר/ה...

לעניין שאלת שלמה של שרון: התשובה היא גם וגם. אפשר, כפי שרואים בתמונות לאכלס גג גם בקולטנים וגם בגינה ויש די מקום. לדרור שמעלה את טיעון המים, הרי זה טיעון תקף לא רק לגינות ירוקות אלא לכל גינה או פארק בישראל. לשיטתך לא צריך בכלל שטחים ירוקים בישראל רק בגלל שהם 'מבזבזים' מים?

Asaf Bokish אמר/ה...

מישהו יודע איך אפשר לבנות לבד גג ירוק? יש לי בית קטן, 50 מ"ר במושב, וכרגע יש עליו גג אסבסט.
אני רוצה להביא בעל מקצוע מורשה להוריד את האסבסט, ובמקום זה להתקין גג ירוק. ביררתי עם חברה שעושה את זה והם מדברים על 750 ש"ח למ"ר, מה שאומר בסביבות 45,000 ש"ח. מה שלא בא בחשבון מבחינתי (במחיר הזה אני קונה קרוואן יד שניה).
יש מישהו שיכול לתת לי הנחיות כיצד לבנות גג ירוק בעצמי? (מה שמים שכבה ראשונה, מה שנייה, כמה אדמה, איזה סוג צמחים לשים, מערכת השקייה, ...)