1 באוק׳ 2007

ווסאבי אנרגטי: הפקת אנרגיה מגלי-הים


רקע

גלי הים אוצרים בחובם אנרגיה רבה. התהליך מתחיל (כמו הכל) בשמש, המחממת חלקים מסויימים בכדוה"א, לעומת אחרים השרויים בחשיכה. הפרשי הטמפ' בין האזורים השונים יוצרים משטרי רוחות אותם מנסה החזאי התורן להסביר בנפנופי ידיים. הרוח עוברת לה על פני המים ו"מוסרת" את האנרגיה שלה תוך יצירת גלים. גל הצונאמי המפורסם נוצר כתוצאה מרעידת אדמה שהתרחשה בתוך הים – זוהי דוגמה נוספת למסירת אנרגיה - אנרגיה האצורה בפנים כדוה"א נמסרת אל המים באוקיינוס ומתפרצת כגל אדיר אל היבשה. אנרגיה יכולה להחליף צורות ותלבושות כמו אקסל בהופעה של "guns & roses", אבל העובדה הפיסיקלית היא פשוטה – היא תמיד תישמר. אנרגיית הגלים לדוגמא, נמסרת בהמשך לחוף או לסלעים וגורמת לשחיקה ולסחף. חלק ממנה הופך לרעש הנשמע למרחוק וחלק ממנה יוצר מערבולות או חוזר חזרה כלפי המים. ישנם שבטים המנצלים את אנרגיית הגלים לטובתם מזה הרבה שנים – שזופי גוף ומרוחי קרמים בצבעים משונים, הם יוצאים לים כאחוזי טירוף, גלשן בידם הימנית ובחורה חטובה תחת השמאלית. וברצינות, אנרגיית הגלים הינה נקייה ומתחדשת וכבר כיום מייצרים ממנה חשמל, אך בהיקפים זעירים.

טכניקה

ישנם מספר דרכים עליהם חשב האדם בבואו לנצל את תנועת הגלים לצרכיו. דרך אחת היא לחכות להתנפצות הגל על החוף, לתעל את הזרם האדיר דרך צינורות ולהזרימו דרך טורבינה שתסובב גנרטור. דרך נוספת היא להרחיק מעט מהחוף אל תוך המים ולהתקין מבנים כאלה ואחרים, הכוללים מצופים ומנצלים את תנועת הגלים המחזורית להזזת בוכנות הידראוליות. בוכנות אלה דוחפות שמן ומפעילות בסופו של דבר מנועים הידראולים קטנים המסובבים גנרטורים. מבנה מעניין שכזה מוצג בתמונה למעלה, הנראית כלקוחה מסרט אימה. מצוף נחשי זה בנוי ממספר חלקים ועל כן מסוגל לספוג את תנועת הגלים לכל כיוון אפשרי. הוא מסוגל לייצר כמות יפה של כ- 0.75 מגה וואט ואינו יקר במונחי אנרגיה חלופית. עקב תנאי הים ההפכפכים ושביתות המצילים החוזרות ונשנות קיים בו מנגנון חשוב, הנועל את תנועתו בתנאי סערה וכך מונע ממנו להתפרק לחלקיו. חברת "Finavera" בונה אף היא תחנות כח בעומק הים, המפיקות מי ים דחוסים מתנועת הגלים ומעבירות אותם דרך טורבינות. היתרון הגדול בהרחקה מהחוף הוא שניתן למקם את התחנה במקום בו עוצמת הגלים היא האפקטיבית ביותר מבחינה אנרגטית. מידע נוסף ניתן למצוא באתר החברה.

מספרים

התקנה של כמה עשרות נחשים הידראולים במרחק של כ- 5 ק"מ מחופי הים תתן לישראל כחצי אחוז מצריכת החשמל שלה. בחורף הנחשים האלה מפיקים פי 1.5 ממה שהם מפיקים בקיץ בגלל השיפור בגובה הגלים, הגורם להם להתפתלויות מרובות יותר. שניים יכולים להשתלט על כאלף בתים באזורי החוף ולחשמל מגרשי גולף בקיסריה, גני חתונות על הים וכיוצ"ב.

יתרונות

· אנרגיה נקייה ומתחדשת.

· להבדיל מאנרגיית השמש – נמצאת שם במהלך כל היום.

· בגלים ריכוז האנרגיה ליחידת שטח הוא הגבוה ביותר בטבע, מה שמרמז על הפוטנציאל האדיר בתחום – הספקת 10% מהצריכה העולמית הכוללת.

חסרונות

· יקרה באופן יחסי למקורות האנרגיה הקונבנציונאליים.

· הפרעה לתנועת כלי שייט באיזור.

· השפעות סביבתיות שונות – הורדת גובה הגלים באיזור, דליפות שמן אפשריות מהמערכת ההידראולית והעברת כבלים בקרקעית הים.


* פורסם לראשונה ב: 2.9.2007



5 תגובות:

Unknown אמר/ה...

הי וואסאבים
אלי, עורך שותף של "פי האתון"
הייתי שמח להיפגש איתכם לגבי כתיבה של טור אקולוגי אצלנו
תודה
אלי
050-8672218

אנונימי אמר/ה...

טור מעניין מאוד
בכלל לא ידעתי שאפשר להפיק מגלים חשמלל
מגניב
מעניין

אנונימי אמר/ה...

שלום.
תודה רבה על המידע הרב והברור יחסית לאתרים אחרים. עזרתם לי מאוד בעבודה בפיזיקה על מקורות אנרגיה חדשניים...
מאוד מעניין!

יוסי אבו אמר/ה...

מעניין מאוד, עלינו לנצל כמה שיותר אפשרויות לייצור אנרגיה ירוקה. עם שינוי האקלים המתמשך עלינו להפסיק דרכים לייצור אנרגיה אשר פולטות גזי חממה. נזק רב כבר נגרם ועוד יגרם, עלינו לדאוג שלא יחמיר יותר ממה שכבר החמיר.

אנונימי אמר/ה...

יש המון חומר לקריאה על הנושא הזה, אנרגיה ירוקה וגז טבעי הם אחד הנושאים המעניינים שקיימים היום, רק צריך לשים לב לא להקשיב לדעותיהם הפופוליסטיות של ארגון שומרי הבית אשר מנסה להפוך את מדינת ישראל לההיפך ממדינה ירוקה