1 באוק׳ 2007

הפקת אנרגיה מאשפה – חלק 1


רקע

בעולם הנשלט מחד ע"י גידול דמוגרפי ומאידך ע"י תרבות צריכה אגרסיבית, חייבת סוגיית האשפה להיות מטופלת בדרך יצירתית. עפ"י המשרד לאיכות הסביבה מייצר אזרח ישראלי כשני ק"ג זבל מוצק ביום. לויזואלים שבינינו – דמיינו לעצמכם את שיירת המשאיות המגיעות יום יום לאתרי הפסולת, את חריקות הבלמים העייפים, לחיצות הגז המעלות עננות זיהום שחורות, ריקון התכולה באתר הפסולת אל תוך האדמה. מקררים מקולקלים, קרטונים של טלוויזיות, שקיות מהסופר, אריזות של טבעול, תחבושות הגייניות, עצמות של עוף, פחיות קולה וטיטולים משומשים נטמנים להם באדמה – כ- 4.5 מיליון טון בשנה!

אופציית ההטמנה הנהוגה כיום בישראל נחשבת למיושנת מאוד בעולם המערבי ובפוסטים הבאים יציג ווסאבי אנרגטי את החלופה המקובלת כיום בעולם המערבי לאיזורים צפופים כישראל: מיון הפסולת המוצקה למרכיביה העיקריים, מיחזור חלק ניכר ממנה, הטמנת מה שאין ברירה ושימוש בשארית האורגנית לייצור חשמל וקומפוסט. כל זאת בשילוב עם צעדי הסברה לצמצום הצריכה מלכתחילה.

נתחיל בכך שנעיף מבט חמש דקות בכל יום בעוגה המוצגת מעלה, המתארת מה עובר על האיש המנופף לנו ממשאית הזבל בכל בוקר. המספרים בעוגה מראים את המשקל היחסי של כל מרכיב ממרכיבי הפסולת בערימת הפסולת הכוללת. לדוגמה בערימת זבל השוקלת 100 קילו יהיו כ- 5 קילו טיטולים. הלמ"ס תשלים לקורא הסקרן נתונים נוספים.

נקודות למחשבה

1. למרות היותם של הנייר והקרטון כרבע ממשקל הפסולת הכולל, נפחם מהווה כמעט שליש מנפח הפסולת הכולל. הכוונה בנפח היא תכלס לכמות המקום שהפסולת תופסת.

2. מוצרי הפלסטיק, אבוי לנו, מהווים אף הם כ- 30% מנפח הפסולת הכולל.

3. הפסולת האורגנית היא המפיקה של גז המתאן, בנוסף לגזים אחרים, בתהליך ההתפרקות שלה. גז המתאן הינו גז חממה בעייתי אך ניתן להפיק ממנו חשמל בתהליך שריפה – ראה פוסט הפקת אנרגיה מפרות. נפחה היחסי של הפסולת האורגנית נמוך בהרבה ממשקלה היחסי – כ- 15% מנפח הפסולת הכולל.

4. כמות הפסולת לנפש בארץ ובעולם עולה עם השנים. האריזה המוגזמת של מזון, מוצרי חשמל וכיוצ"ב מיוצגת בעוגת המשקל המופיעה מעלה בפרוסות הפלסטיק, הקרטון, המתכת והזכוכית. הצריכה המוגברת מביאה עימה גם פסולת מוגברת.

5. רמה סוציו-אקונומית גבוהה מייצרת יותר פסולת: משקל הפסולת הממוצע של אדם במחוז תל-אביב גבוה ביותר מ- 50% ממשקל הפסולת הממוצע של אדם במחוז ירושלים!!! גם שמעון מזרחי לא יתכחש לכך שהחלוקה שערורייתית. משקל הפסולת הממוצע של אמריקאי גבוה בכרבע ממשקל הפסולת הממוצע של ישראלי ובהרבה יותר ממשקל הפסולת הממוצע של סיני או הודי.

* פורסם לראשונה ב: 21.9.2007

2 תגובות:

אנונימי אמר/ה...

האמריקאים יותר שמנים
התל אביבים יותר רזים
הירושלמים אוהבים את יגאל עמיר

אנונימי אמר/ה...

הרכב הפסולת בהחלט משקף זאת. בפחי ירושלים נמצאו יותר כרזות של שמעון פרס עם כפייה