1 באוק׳ 2007

ווסאבי אנרגטי: הפקת אנרגיה מאצות – חלק 2



טכניקת גידול האצות
כמו הרבה רעיונות טובים, הרעיון להפקת דלק מאצות מיקרוסקופיות הוא ותיק יותר ממה שאנשים חושבים. אגב, זהו המצב עם הרבה שיטות שהם כיום בסיס לטכנולוגיות אנרגיה מתחדשת. בכל אופן, הרעיון לייצור גז מתאן מהאצות עלה כבר בשנות ה- 50 .
מחקרים ציירו תהליך בו מי שופכין ישמשו כמצע וחומר מזין לגידול אצות. המחקרים קיבלו דחיפה בעיקר בשנות ה- 70, עם משבר האנרגיה שהיה במהלכן. גישה זו והדומות לה לייצור אנרגיה, נותנות תועלת כפולה – גם סביבתית וגם אנרגטית.
משרד האנרגיה האמריקאי לדוגמה, החליט להתמקד בפרויקט של חוות ענקיות לייצור אצות כבר בשנות ה- 80. עיקרון הגידול בחוות אלו הוא גידול האצות באגמים או בריכות פתוחות לסביבה, תוך הזרמת פחמן דו-חמצני שיבעבע לתוך ברכות אלה וייקלט ע"י האצות הגדלות בהן. הברכות הן בצורת "מסלול מרוצים" (כמופיע בציור מעלה). האצות, המים ומקורות המזון זזים בסירקולציה בתוואי זה. גלגל מניע וסובב מאפשר את הזרימה ודואג בהזדמנות זו להשאיר את האצות שקועות מתחת לפני המים. הרגעים בהם האצות אכן מגיעות לפני המים מתקיימים בתדירות קבועה.
הבריכות חייבות להיות רחבות ככל האפשר על מנת לאפשר יותר שטח בו תוכלנה האצות "להשתזף" ויחסית רדודות על-מנת להקטין את סינון קרינת השמש והחלשותה ע"י המים. כל העסק מופעל בצורה מתמדת, תוך הזרמה בלתי פוסקת של מים ומזון אל הבריכות מצד אחד ואיסוף האצות המכילות מים והעומדות בקריטריון האיסוף מהצד השני. האצות הנאספות מכילות כמות ניכרת של שמן טבעי ודרוש לקצור אותן לקבלת ביו-מסה המשמשת לשריפה וקבלת חום בתהליכים שונים כגון ייצור חשמל. ניתן לחלופין למצות מהן את השמן ולייצר את הביו-דיזל.
אפשרויות גידול נוספות קיימות ונבחנות בעולם. ביפן, צרפת וגרמניה הושקע רבות בפרויקטים של גידולי אצות במיכלים סגורים. שיטה זו מגנה על האצות מפני זיהומים פוטנציאלים העלולים להגיע בחופשיות מהאוויר הפתוח. בישראל מגדל מפעל אלגטק אצות ע"י הזרמתם בצינורות ארוכים ושקופים לקרינת השמש, אך למטרות תוספי תזונה וקוסמטיקה.

הגדרות
ביו-מסה – מסה אורגנית היכולה לשמש לבעירה ולהפקת אנרגיה – חימום או חשמל. אורגני הוא כל חומר שמקורו בחי ובצומח.
ביו-דיזל - דלק ביולוגי המיוצר משמנים צמחיים כתחליף לדיזל המחצבי. הוא יכול להיות מופק משמן צמחי או להיות ממוחזר משמן טיגון ואף משומן בעלי-חיים.

יתרונות וחסרונות
ווסאבי נותן במקרה זה את הקרדיט למשרד לאיכות הסביבה על סיכום נאה של יתרונות וחסרונות עבור שימוש בביו-מסה ועבור שימוש בביו-דיזל.

* פורסם לראשונה ב: 7.8.2007

2 תגובות:

אנונימי אמר/ה...

מעניין

גז טבעי מקור אמר/ה...

אני חושב שתגליות הגז הטבעי תורמות לחיזוק יחסי החוץ של ישראל ומהוות חלק אינטגרלי מיחסי הגומלין של ישראל עם שכנותיה. בחזון שלנו, תגליות הגז בישראל ובקפריסין יכולות להוות גשר לשיתוף פעולה אזורי רחב בתחום האנרגיה ובתחומים נוספים.