1 באוק׳ 2007

הבחירות הירוקות, חלק ראשון מתוך שש

מילות הנביאים

כמעט אין ויכוח שהחזונות האפוקליפטים של ה'ירוקים', שוחרי איכות הסביבה, שנאמרו כבר בתחילת שנות התשעים מתקיימים אחד לאחד. כדור הארץ הולך וקורס תחת צריכת היתר של בני האדם: לא רק משאבים כמו ברזל הפכו יקרי המציאות בשנים האחרונות, אפילו חול הפך משאב נדיר, כך גם מים ואפילו אוויר נקי.

בעולם המערבי אפשר לחוש את המחסור בזעיר אנפין, איכות המים שלנו הולכת ונפגמת בערים הגדולות ואנו נאלצים לקנות מים מינרלים. איכות האוויר נפגמת ואנחנו חולים יותר במחלות נשימה, לב וריאה. לעומת זאת, בעולם ה'מתפתח', מושג שדורש בחינה מחודשת, המצב חמור בהרבה. המחסור במים הוא התמודדות יום יומית, גורם לתחלואה, למוות וכפי שחזו כבר הירוקים, מקור לסכסוכים. רק לאחרונה פרסם האו"ם נייר עמדה שלפיו האסון ההומניטרי שמתחולל בדרפור הוא לאמיתו של דבר מלחמה על מים. רק מים. סכסוך שגבה עד כה את חייהם של 2 מיליון איש.

כמובן שצריך לציין את ה'נבואה' המרכזית עליה מתעקשים הירוקים כבר יותר משני עשורים: התחממות כדור הארץ. השימוש המוגבר שלנו בגזי חממה, כך אמרו בזמנו, יוביל לעלייה בטמפרטורות, דבר שיגרור להמסות קרחונים והצפות [ולמי שעדיין לא ראה את "האמת המטרידה" של אל גור, שירוץ לראות]. גם כאן יש הבדל בין החוויה של האדם המערבי לעומת האדם בעולם השלישי. אצלנו חם, לפעמים חם מאד, חם כמו שלא היה מעולם יאמרו הקשישים. מידי פעם החדשות ידווחו שבצרפת מתו בגל החום הנוכחי כך וכך אנשים, או באנגליה, או גרמניה ואצלנו ידווחו על שיא חדש בצריכת החשמל עקב השימוש במזגנים בגל החום. בשביל תושבי בנגלדש, המדינה השטוחה בעולם, או בשביל הכפריים שגרים סמוך למקונג בסין התחממות כדור הארץ משמועתה הצפות, ומוות. כפרים שלמים נמחים ומקורות הפרנסה מתחסלים. ובעוד שהכפרים ליד המקונג חווים הצפות אזורים אחרים בסין סובלים מהמדבור שמתפשט מהר. וזה רק קצה הקרחון, ביטוי אירוני בהתחשב בנסיבות. באמת שקשה כבר למנות את האסונות האקולוגים שפוגעים בעולם השלישי ולאחרונה התחיל כדור הארץ לעשות 'צדק חלוקתי' עם האסונות שלו, ההצפות מכות גם באירופה והסופות מכות גם באמריקה; ההוריקן קתרינה כמשל. רק במדינות המערביות המעטות שבהן עוד לא הכה איזה גל צונאמי, הוריקן או בצורת איומה, יכולים החזאים במהדורת החדשות עוד להתבדח על 'מזג אוויר משונה', 'חורף משוגע' ועל זיכרונם הבוגדני של זקני צפת.

לכן כדאי להקשיב לירוקים היום כשהם מדברים על המשך התחממות כדור הארץ וחוזים לנו עתיד שחור. הם אומרים, המשוגעים האלה, שיום אחד הפליטים מאזורי האסון יהיו ה-בעיה הראשית של העולם השבע. הכוונה לא רק לזרם הפליטים הבלתי פוסק שנוחת בצרפת, ספרד, גרמניה, אנגליה וארה"ב כבר היום, ממוטט את שירותי הרווחה ומאיים על אופי המדינה עצמה, זה עוד משחק ילדים. דמיינו מצב למשל, שגל גדול מכה בחופי ישראל ומיליון אנשים מנהריה עד אשקלון מאבדים את בתיהם. מלחמות ישראל מחווירות לעומת תסריט כזה, שאין מניעה שהוא יתממש היום או מחר.

ובכל זאת לא הכל שחור, בחירות אקולוגיות של בני האדם יכולות לשנות את התמונה. המאבק הירוק למען הצלת האוזון והפסקת השימוש בתרסיסים מזיקים הצליח, אחרי התגייסות אנושית יוצאת מן הכלל מדענים מדווחים על הצטמצמות איטית של החור באוזון. הידד. למרבה הצער הבחירות האקולוגיות שידרשו מבני האדם כדי למנוע את התחממות כדור הארץ הן אמיצות הרבה יותר, מרחיקות לכת, אבל זו ההזדמנות האחרונה של המין האנושי. אפשר לכנות את הבחירות הקריטיות ביותר למין האנושי בשם הכללי הבחירות הירוקות.

* פורסם לראשונה: 28.7.2007

תגובה 1:

כרומגן אמר/ה...

אין לראות הכל בשחור... לשנות הרגלים של דורות אינו דבר פשוט ! בארץ דווקא אנחנו די מתקדמים עם ניצול האנרגיה הסולרית, לדוגמא, דודי שמש !