21 ביולי 2010

ווסאבי תומך במאבק! פוסט אורח בנושא רפורמת התכנון


המסמר של ג'וחא, המרפסת של נתניהו
מי מושך בחוטים מאחורי הרפורמה הדרמטית בחוקי תכנון והבנייה?

פרופ' תומר לב

האגדה העממית מספרת על ג'וחא שלא יכול היה לקנות בית, ולכן קנה מסמר בקיר ביתם של השכנים. בתירוץ של בעלות על המסמר, בנה ג'וחא על המסמר הקטן מדף, אח"כ כוננית, אח"כ ארון – ולבסוף השתלט על הבית כולו.

"המסמר של ג'וחא" הוא משל הולם לרפורמה הדרמטית בחוקי התכנון והבנייה בישראל, שמקדם בימים אלו ראש הממשלה. נתניהו מסביר לציבור שצריך רפורמה כדי שסוף סוף אפשר יהיה "לסגור מרפסת" או "לקבל רשיון בנייה בזמן סביר" – אבל על המסמר הקטן הזה הוא מעמיס מפלצת בת 585 סעיפי חוק ו- 350 עמודים צפופים וסבוכים.

כיצד צמח המסמר למימדי ענק כאלה? והאמנם כל זאת בשביל ייעול הרישוי וסגירת המרפסת?

מי ששמע את עדותה של ראש מינהל התכנון לשעבר, דינה רצ'בסקי, הבין שעניין המרפסת אינו אלא מסך עשן לסיפור אחר, עצום מימדים, שמשמעויותיו הולכות ומסתעפות מיום ליום. רצ'בסקי העידה כי עם כניסת נתניהו לתפקיד זימנו אותה אנשיו וביררו: איך אפשר לפתוח את צוואר הבקבוק בתחום הבינוי בישראל. תשובתה היתה פשוטה וישירה: מאז קום המדינה לא נוספו תקנים למערכת, ולכן כולה בקריסה. צריך להוסיף תקנים, לחזק את וועדות התכנון ולהכניס סטנדרטים משופרים למערכת הקיימת. "זה לא מספיק גרנדיוזי" – אמרו אנשי נתניהו – "אם נבוא עם זה לרוה"מ הוא יזרוק אותנו מהחלון".

מהסיפור המטריד הזה מסתבר, שנתניהו לא ממש רוצה לפתור את "בעיית המרפסת" ומחדלי הרישוי, אלא עושה במצוקות האזרח מניפולציה מתוחכמת. יעדיו שאפתניים הרבה יותר: הוא רוצה "מפץ גדול", שירסק את מערכת התכנון המרכזית של המדינה, ועל חורבותיה להחיל במשק חוקי משחק חדשים בתכלית. הרפורמה החדשה תספק את הסחורה ותאפשר לפוליטיקאים וליזמים לפעול במשק נטול חסמים: הלאה תושבים נודניקים, הצידה מומחים טורדניים, החוצה ארגוני החברה והסביבה. במילים אחרות: "סיכול ממוקד" של כל מי שמפריע לביבי ליישם את חזון ה"משילות" החביב עליו.

באמתלה של פתיחת החסמים והזנקת המשק, גורר אותנו נתניהו למציאות מפחידה, בה ועדות מיוחדות מקימות בהליכים מזורזים שכונות ענק, אזורי תעשייה מזהמים, ומתקני תשתית אדירי מימדים, שיישנו את סביבת חיינו כליל. האזרח – ואפילו הרשויות המקומיות - לא ממש יוכלו להתנגד, כי בועדות יהיה רוב אוטומטי לנציגי הממשלה וזכות הערר תצומצם מאד.

נתניהו מעוניין בחזון הזה מטעמי אידיאולוגיה. אך שותפתו לקואליציה – ש"ס –"קפצה על העגלה" מאינטרס טהור.

ש"ס מרוויחה בענק מהרפורמה, שנותנת לה את "המפתחות של המדינה" על מגש של כסף: לא די לש"ס שהיא כבר שולטת במשרד הפנים (זרוע התכנון של המדינה), במשרד השיכון (זרוע הביצוע של המדינה), במינהל מקרקעי ישראל (בנק הקרקעות של המדינה) ובמינהל האוכלוסין – כעת היא תקבל גם את השליטה במעוז האחרון, שעוד מנע ממנה לעשות כרצונה: וועדות התכנון של המדינה. הכיצד? הרפורמה תאפשר לשר הפנים למנות או לפסול את כל היו"רים והחברים בוועדות התכנון המרכזיות בישראל ובפועל לשלוט בהרכבי הוועדות החשובות. ועוד פרס לשר: הזכות להכריז על כל שטח במדינה כ"אזור תכנון מיוחד" ולהקים בהליכים מזורזים עיר חדשה (מעניין למי?), להצמיד שכונות ענק ליישובים קיימים, או להצמיח מתקני תשתית מניבי רווחים.

הפתעה? ממש לא: הבסיס להישגים הדרמטיים הללו הובטח עוד בהסכמים הקואליציוניים ש"ס-נתניהו. שם הובטחו לה במפורש כל תיקי הנדל"ן - פנים, שיכון, מינהל מקרקעי ישראל; ושם גם מתוארת בפרוטרוט הפרטת קרקעות המינהל. שמועות עקשניות אומרות שכאן אף טמונה ה"קופסה השחורה" שהבטיחה את הקואליציה לנתניהו וזו הסיבה שש"ס העדיפה את ביבי על לבני.

ובחזרה למרפסת: ביבי הציג את הרפורמה כמהלך שיציל את ישראל מסטנדרטים מבישים של העולם השלישי. עיון מדוקדק בסעיפי הרפורמה מוכיח דווקא את ההיפך: הרפורמה היא זו שתוליכנו לשם, בדרך המהירה והיעילה ביותר.

הכותב הינו פרופסור באוניברסיטת ת"א וחבר מועצת המומחים של ה"התנועה הירוקה"

מה אפשר לעשות?
  1. נכנסים לאתר של המטה לתכנון אחראי, ממלאים פרטים ושולחים אי-מייל לממשלה שקורא להם לעצור את הרפורמה ומודיע להם שהציבור ימשיך להיאבק נגדה (http://tichnun4all.com/wordpress/)
  2. שולחים את הקישור לאתר לעוד חמישה חברים.
  3. מצטרפים לעמוד הפייסבוק של המאבק, מזמינים חברים, מגיבים, מלייקקים, משתפים תכנים בעמוד הפייסבוק שלכם.
  4. יש לכם אתר? הזמינו אנשים לשלוח מיילים לממשלה.
  5. יש לכם בלוג? כתבו פוסט נגד הרפורמה.

תגובה 1:

תמר נהרי אמר/ה...

אפשר להוסיף כי פרופ' תומר לב הוא גם יו"ר משותף של מועצת המומחים של מפלגת התנועה הירוקה.