3 בדצמ׳ 2007

אקולוגיה- משחק ילדים


מצבה העגום של מערכת החינוך מודגש על ידי התוצאות הנמוכות במבחני המיצ"ב ובגל השביתות האחרון. חינוך טוב הוא השקעה שמחזירה את עצמה. הייתי יכולה לטרוח ולהביא לכך תימוכין משלל מחקרים ומאמרים, אך דומני כי כיום, זו אמירה המצויה בליבו של הקונצנזוס. אם לא ברמת המעשה, אז לפחות ברמת ההצהרה.

חינוך סביבתי

קחו למשל את המקרה של הגנת הסביבה כדוגמא. כמויות הכסף שנשפכות ברחבי העולם על ניסיונות [כושלים בחלקם], להעלות את מודעות הציבור לדרכי חיים בנות קיימא הן אדירות. תוכניות רבות ברוח זו מזכירות לנו כי חינוך בגילאים צעירים אפקטיבי יותר מכיוון ששינוי עמדות והתנהגויות קל בעשרות מונים כשהוא מופנה למי שעדיין סוחב צרור קטן יחסית של דעות קדומות.

בשל כך, השקעה בחינוך ילדים והעברת מסרים אקולוגיים באמצעים שונים, ביניהם גם אתרים ירוקים [במרשתת] יכולים להוות את אחד מהפתרונות האפקטיביים והמשתלמים ביותר.

באמריקה הגדולה והמעתירה, יש כיום כבר מספר ניכר של אתרים המכוונים לקהל היעד הצעיר הזה. למשל, כאן אפשר למצוא המלצה על שלושה אתרים מוצלחים במיוחד. אך כידוע, פה זה לא אמריקה.

משחקים באקולוגיה עברית

מבדיקה קצרה שערכתי ברשת הישראלית ההיצע עדיין די דל [ורובו המוחץ איננו ידידותי לשועל]. במפתיע, דווקא המשרד להגנת הסביבה מציע את אתר הילדים הסימפטי ביותר לגבי דידי: סבבה. אתר משובב נפש מבחינה גראפית עם תכנים מגוונים כגון משחקי טריוויה, פזלים, מילון מושגים ירוקים ומידע סביבתי בשפה פשוטה ומובנת. במחברת הירוקה שבאתר אפשר למצוא גם פעילויות לבית ולכיתה במגוון נושאים ירקרקים.

האתרים האחרים שאיתרתי, מלבבים קצת פחות את הילדה בת השמונה שבי. רובם יותר אינפורמטיביים מאשר אינטראקטיביים. למשל, באקט קול של אט"ד יש דף המיועד לילדים, בו הסברים על תופעת ההתחממות הגלובלית ומה אפשר לעשות בחיי היומיום. חביב.

רוח דומה מנשבת גם מהרשת הירוקה של מרכז השל וקרן קרב של משרד החינוך. ברשת הירוקה ניתן למצוא רעיונות לפעילויות בנושאים סביבתיים, אולם בת השמונה שבי לא מצאה תכנים אינטראקטיביים שריגשו אותה.

מרכז השל גם מפיק עלון חינוכי העונה לשם "הכדור בידינו". גם כאן, מדובר בייחוד במידע שאמור לחדור לליבותיהם וראשיהם של הדור הצעיר, ופחות בהתנסות אינטראקטיבית.

בגרינפיס ישראל אפשר למצוא תחת הכותרת המרנינה "משחקים וכיף" [ניחשתם נכון], מספר משחקים בנושאי אקולוגיה. דומה כי על פי התכנים, הם פונים יותר לבני נוער ומבוגרים [עם חסך מסוים במשחקים וכיף] ופחות לילדים.

ילדי שנות ה-60 לימדו את ההורים שלהם את הסיסמה "צא לנוף אך אל תקטוף". אולי הילדים שלנו ילמדו אותנו איך לחיות בצורה מקיימת יותר ומזיקה פחות.

7 תגובות:

Unknown אמר/ה...

שרון, תעשי לי ילד מתכלה

אנונימי אמר/ה...

אמיתי, אבל חד פעמי זה נורא לא בר קיימא לא?

Kobi Ben-Meir אמר/ה...

סוף סוף פוסט בנושא שאני מבין בו קצת יותר (אולי די עם כל הירוקת הזאת?) זה ממש לא מפתיע שהחינוך לסביבה בישראל כל-כך לקוי. מעבר לכך שהחינוך בישראל הוא לא הסכין החדה ביותר במגירה, עצם האופי של החינוך במדינת החזירים שלנו לא יכול לאפשר שום סוג של השכלה שהיא אינה אופורטוניסטית. מטרתו של החינוך הציבורי בישראל, לפי ראות עיניי, היא ליצור אזרחים נצלניים. מלמדים אותנו כיצד לנצל באופן הטוב ביותר את המערכת - להוציא בגרויות גבוהות עם חמש יחידות מתמטיקה ואנגלית מצוחצחת כדי שנוכל להסתער על הפקולטה למשפטים ועל החוג לכלכלה ולהיות מצליחנים גדולים. לביתינו כמובן. כל סוג של השכלה שהיא אינה משרתת אינטרס, היא בלתי רלוונטית. אני רוצה להזכיר לרובינו כיצד ראינו אצ הבגרויות בתנ"ך והיסטוריה - כעול כבד שיש לעבור, אבל לא ממש משמעותי. זאת מפני שלתלמיד בישראל לא מבהירים כי ידיעת תנ"ך וידיעת היסטוריה מכשירה אזרחים טובים שמודעים למורכבות המערכות הסובבות אותם, וכך מאפשרת להם להשתלב בהן בצורה חיובית. בטוחני שאף תלמיד תיכון בישראל לא ממש מבין את המשמעות של המהפכה הצרפתית לחייו שלו בישראל של 2007 (אם הוא בכלל יודע מה זאת המהפכה הצרפתית). ורחמא ליצלן - בשביל מה צריך תרבות? אז כשבעיקר צריך כסף, אז לא ממש צריך ידע ערכי, תרבות, וממש לא אכפת לאף אחד לנצל את הסביבה - כי זאת רק עוד מערכת אחת שאפשר לנצל ולינוק ממנה מה שרק אפשר. לביתינו. ואת המניפסט המרגש הזה אני אסיים בהזמנה של כולם למוזיאון ישראל. גם לי מותר לעשות קצת לביתי, לא?

אנונימי אמר/ה...

קובי,
כמיטב מסורת המניפסטים הצגת עמדה מאוד חד משמעית. עם חלקה אין לי אלא להסכים, אבל אם הכל היה כה דטרמיניסטי ושחור, אנחנו לא היינו פה ואתה לא היית עוסק בחינוך לא?
לגבי העשייה [המבורכת במקרה זה] לביתך, התערוכה על סין נראת מרתקת ביותר, לגמרי עשתה [לי] חשק לעלות לבירה.

Kobi Ben-Meir אמר/ה...

אם את עולה לבירה ההדרכה עליי

אנונימי אמר/ה...

קובי, אין לי אלא לראות בכך הבטחה. ראה הוזהרת, אני עוד עשויה לממשה.. :)

ירדן גינזבורג, מדריכת תקשוב אמר/ה...

הכנסו לאתר נשמור על הסביבה ונתקיים - סביבה מתוקשבת לתלמידי חנ"מ ובכלל..
http://www.orianit.edu-negev.gov.il/kayamut
בכוחות משותפים
ירדן גינזבורג, מדריכת תקשוב